söndag 13 juni 2010

Nya Linjett 34:an felkonstruerad?

En modern 34-fotare bedömns av SRs-kommittén till att bara kunna prestera 1.22 i SRS-tal. Är detta en rimlig bedömning?

Nog tycker jag att hon ser ut att vara god för betydligt högre SRS-tal än 1.22. SRS-kommittén borde minsta ha provat med 1.25. Är jag ute och cyklar?
Så illa seglar väl inte en ny 34-fotare?

Längd: 10,55m
Bredd: 3,45m
Vattenlinjelängd: 9,27m
Vikt: 5,65 ton
Kölvikt: 2,33 ton

Många fiffiga lösningar ombord på Linjett 34an. Fler bilder hittar ni på:
http://www.linjett.org/home/page.asp?sid=44&mid=2&Id=48



3 kommentarer:

Leif E. sa...

Du är verkligen inte ute och cyklar. Linjett 34:an seglad av konstruktören seglade jämt med Tarac med SRS 1.25 (seglad av Håkan Södergren)under gångna helgens Roslagen Sea Race).Mätbrevet innehåller också mastheadspinnare, förlängd spinnbom och extremt stora breddmått på Genuan.Jag tror att SRS kommittén vilseletts av tidigare Linjetters relativa långsamhet. Nya 34:an har modernare skrovform och köl med blybulb.Borde enligt min mening ligga på 1.25 som standard och 1.26 i "pimpat" utförande.Enligt pressmedelande förväntade sig varvet SRS 1.25 på standardbåt så SRS kommitténs bedömning är svårförståelig.

Erik B sa...

Jag tror det är den nya innovativa fockskotningen som ger båten fart ;-)

Jämför mått och vikt på Linjett 34, Dehler 34SV, X-34, First 35 och Arcona 340. Gissar att Linjetten då blir svårslagen i lättare vindar. Tidigare Linjetter har nått maxfart ganska snabbt och sen stannat där men nollspantet på L34 ser annorlunda ut än tidigare så den löper nog på bättre.

Framtiden får visa men Leifs gissning på 1,25 är nog ganska realistisk.

Anders Nilsson sa...

En av killarna i Team Grynet kommenterade med att:
- Tur vi inte kör Gotland Runt i år och får köra mot dem.
Jag tror personligen det är motsvarande felbedömning som Pronavian blev.