fredag 14 mars 2008

Är detta verkligen sant angående ORCi EM - spiken i kistan?

Kostar ORC International EM 9000kr i anmälningsavgift?
Ska en inmätning i ORCi kosta uppåt 27 000kr för en ny båt som vår?
Ska 33-37 fotare åter igen segla mot 40 fotare. En klass vad är det?
GKSS borde inte vara få vara kungens klubb.
Carl-Gustaf XVI gör något åt det här! Dra in K:et.
Ska vi verkligen behöva ringa Drottning Silvia?
Vad gör SHF?
Vad gör SSF?
Jag föreslår att vi skiter i SHF och GKSS och hela härligheten.
Låt oss göra som tyskarna skapa ett alternativ.
Kommer det en möjlighet att köra IRC så kommer vi att göra det med vår Dehler 34a som ren proteströrelse.
Vägra ORCi på Gotland runt och skit i ORCi SM. Visa var vi står!!
Låt oss ha som mål att få igång havskappseglingen!!
Återigen är detta verkligen sant?

44 kommentarer:

Anonym sa...

GKSS verkar inte ha mycket till öfvers för vanligt folk.
Se till att stötta Nynäshamn när de genomför irc-rm ihöst!
http://www.nynashamnssegelsallskap.nu/

Anders Nilsson sa...

Jag har aldrig någinsin i mitt seglarliv varit så upprörd som för detta.
Dra ut bottenpluggen för ORC International.
Visa att detta är ett skämt genom att mät in båtarna i IRC. Segla seriöst - kör IRC.
Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att det var så uppåt väggarna med svensk havskappsegling.
Kör hellre IRC SM och bojkotta ORC International SM.

Anonym sa...

Vad är problemet med ORCi-regeln? Att det är dyrt att mäta in den första båten i en serie? Ifall det är detta som du är upprörd över kan jag hålla med, denna kostnad borde inte falla på en enskild båtägare.
Att GKSS sedan inte verkar ha någon aning om hur man arrangerar respittävlingar är väl en helt annan sak. Att endast ha en klass är nog något konstigt då det borde gå åt flera klasser för att mera rättvisa.

Klaga på tävlingsarrangörerna och inte på regeln.

Anders Nilsson sa...

Jan
Visst det gäller att hålla isär begreppen. Det har du rätt i.
Dock blir resultatet av båda, ORCi och GKSS, hur man än ser det absurt.
9000 kr för ett EM + 27 000 kr för ett mätbrev = 36 000kr? Vad håller vi på med.
Min poäng är att nog fasen måste Svenska Seglarförbundetoch Svenska Havskappseglarförbundet vakna. Jag ska försöka nå Stefan Rahm om det här - Det är ju helt absurt.
Annars fixar vi det själv. Ett IRC-förbund så vi får seglat.

Anonym sa...

håller med jan.
orci är bra.
vissa arrangörer är inte bra.
orci är en bättre regel än lys och irc som är ensifferhcp.

Anders Nilsson sa...

Jag håller med. Det är inte något tekniskt fel på regeln. Det är ju däremot helt sjukt hur man får hantera den. Det är kostnaderna för regeln som inte är friska.
Dra in K:et i GKSS. Låt dem inte få arrangera ORC International regattor i havskappsegling. De har ju med deltagarantalet i Göteborgs Offshore Race bevisat att de inte är kapabla.

Anonym sa...

Vad kostar en IRC endorsed mätning i Sverige?

Anders Nilsson sa...

Vi mäter in samtidigt som DH2007.
Det är faktiskt färre mätpunkter än DH 2007 som behövs.
DH2007 ensamt kostar ca 1100 kr med våghyra och kranlyft. Görs på en kväll.
Jag räknar med max 2000 kr till för att få IRC-mätbrevet i hamn.

Anonym sa...

Endorsed IRC tar 2 timmar + vägning (ej obligatorisk på standardbåt men bra för mätettalet).

Avgift är 130:-/meter + 350:- för att få det endorsed.

Anders Nilsson sa...

14500+350kr< 2000kr.
I alla fall en bråkdel från ORCinternational.
Vad håller GKSS på med? 9000kr? Klassindelningen på EM? Kör något annat!

Anders Nilsson sa...

Sorry en nolla för mycket.
1450+350kr< 2000kr.

Anonym sa...

Hej Anders

Jag tycker du blandar ihop ett par saker. Att GKSS tar 9000:- för ett EM kan och skall ifrågasättas. Men det har väl per se inget med ORCI att göra? ORCI SM kostar 2000:- vilket är en *sänkning* med 1000:- från förra året. Varför manar du till bojkott av det? Det känns inte riktigt schysst mot de som har jobbat för att det skall bli billigare...

Att Dehler inte har en skrovfil som kan tas in i en ORCI-mätning låter osannolikt - är du verkligen helt säker på att det är så? När jag mätte in min båt fanns ingen färdig skrovfil men nog kunde varvet spotta ur sig en fil med fel köl och så en fil på den köl jag har och därefter kunde mätmannen bygga ihop en ny fil av dessa och sedan komma och mäta båten som vanligt. Min inmätning kostade inga sådana pengar som du beskriver.

Jag skall passa din fråga vidare inom SHF styrelse så får vi se om det finns någon som kan hjälpa till där.

Anders Nilsson sa...

All elloge till de som jobbar med arrangemengen i KSSS och jobbar för sänkta avgifter och en breddning av havskappseglingen.

Det som gör mig upprörd är EM arrangemenget från GKSS sida. Det passar inte mig och det jag själv jobbar för.
Regeln som gäller accepterar jag. Där har jag inställningen att det är bara att köra.

ORCi är inte huvudfrågan men:
1. 9000kr i anmälningsavgift. Främjar inte sporten utan ökar på känslan av alienation till föreningslivet.

2. Idéerna bakom klassindelningen gör det svårt att komma i 33-37 fots båt och seriöst vara med. Big boot racing ökar också på alienationen. Inget för oss känslan ökar.

Dehler varvet har bestämt sig för att ORC International är så liten sport att de inte tillhanda håller filen. De kanske ändrar sig? Då mäter vi in om det finns seriösa arrangemeng.

Anonym sa...

Kostnaden för IRC är ju lägre än för ORCI, men den kostnad blur beskriver är endast den administrativa kostnaden för att få ut mätbrevet. Själva arbetet med mätning och vägning - om man nu gör det - betalar man en mätman för som vanligt. Låt oss jämföra äpplen med äpplen.

Den kostnaden som i IRC ovan beräknas till 2000 kronor är i ORCI 3000 för ett nytt mätbrev och för ett förnyat är den sedan 1500:-/år om man förnyar före den 1 juni.

Anders Nilsson sa...

Vi fixar de IRC Endorsed mått som behövs samtidigt som vi mäter in båten i DH2007. Det är tom färre mått som behövs till IRC om jag förstod min mätman rätt.
Till DH ska båten vägas och kölvikten bestämmas så det är samma jobb.
Two in one.
Ett tips alltså till er som ska mäta in båtarna i DH2007 eller IRC. Ta de andra måtten också så har ni båda reglerna på plats. :)

Anonym sa...

Ja, det här med klassindelning fattar jag inte egentligen. Det låter orimligt med bara 1 klass och särskilt på ett internationellt mästerskap.

Smart att passa på att ta de IRC-mått som behövs när man ändå DH-mäter, det borde alla göra om det i stort sett går att göra samtidigt!

Anonym sa...

"The number of groups at start will be decided by the Race Committee after the entry time passed (after July 1, 2008)"

Är detta klassindelningen man pratar om? Verkar ju klurigt att inte ha det klart från början. Visst har IMS1 och IMS2 varit en naturlig uppdelning med en split vid typ 620? Borde kanske sänkas något i ORCi?

Men, är det någon som har officiell info i frågan?

Anders Nilsson sa...

GKSS jobbar efter hypotesen att det ska vara en (i antal) Europamästare i havskappsegling för att kunna gör det tydligt. Förmodligen i media.
Då är det ju match racing vi pratar om. En cup med utslagning längs vägen som är grejen. Vill man ha det resultatet ska man ju inte få ta på sig ett EM i havskappsegling.
Jag tycker inte att GKSS förstått att klassindelning är nödvändigt när det är så stor spridning i storlek.

Anonym sa...

Tydligen har man också skräck för små båtar då man har gärns här på GPH 675 och i GOR på LYS 1,20. Detta tar ju totalt bort bredden

Anonym sa...

GKSS, Göteborg Offshore Race.
Har du en First 31.7 så får du inte vara med...
Helt djävla otroligt !!!

Anonym sa...

Anders, hur når jag dig per e-post?
Hälsn
Patrick

Anonym sa...

...hittade adressen! You've got mail.

Anonym sa...

Kan inte låta bli att förundras av ditt "upprop" anders. Som tidigare påpekats, vad har ORC, ORCi-regeln, ORC-SM och Gotland Runt att göra med att GKSS väljer att driva ett event på sitt sätt, som GKSS tror är rätt och riktigt?
Jag är helt viss om att Kerstin Holmberg, som är projektledare för EM, är fullständigt öppen för input och gärna lyssnar på dom som har nåt konstruktivt att säga. Kerstin är relativt ny i sådana här sammanhang och lär sig gärna från dom som vet mer(bättre). Visst vore det bättre att ha två startgrupper, har någon påpekat detta direkt och i samlad ton till Kerstin?
9000 kan man tycka är mycket, jag håller med, summan är hög. Vad skall man jämföra med? VM i Norge kostade jämförlig summa men det är ju ett klent argument. En helg-tävling i MatchRace kostar 3000 kronor på team och då seglas det i två dagar och inga sociala evenemang runt omkring. Dessa 3000 är inte till för att täcka båt och kapitalkostnader utan bara för att täcka tävlingen. Dyrt? Ja det kan man tycka. Men vad bör det kosta? Vad bör ingå? Skall hamnavgift vara inkluderat? Bara där pratar vi om 1500 kronor. Fri el och vatten? Öl och hamburgare?
Självklart vore det bäst om någon annan betalar men det är sannerligen inte lätt att ordna och glöm inte att samtliga som har att göra med SHF eller GKSS EM gör det på högst frivillig basis och för att göra det så trevligt som möjligt för sig själva tillsammans med andra.

Anonym sa...

Jag har hört ryktas att i de 9000:- ingår regattamiddag och en del annat som inte är kopplat till sjävla seglingen.

IMS VM på Hankö kostade också dessa pengar och jag tycker i efterhand att det var värt det då det var mycket hög klass på arrangemanget, tävlingsledning och domare, men de sociala förutsättningarna bör vara mycket bättre på Marstrand.

Anonym sa...

VM i Grekland kostar €100 och då får man som utlänning två tre-bäddslägenheter :-)

Då kan båtar med GPH<715 vara med och man avser att köra flera "divisions". Alla andra IMS/ORCi-race verkar acceptera mindre båtar än vad man gör i Marstrand? Skumt...

Anonym sa...

Ja då är det alltså inte ORCs fel utan GKSS. Vore ju fint om de som är upprörda kontaktade GKSS direkt och framförde kritiken.

Anonym sa...

"Vägra ORCi på Gotland runt och skit i ORCi SM. Visa var vi står!!
Låt oss ha som mål att få igång havskappseglingen!!"

Jesus -fucking- Christ! Dummaste jag hört!

Anonym sa...

Men när man tänker efter... Det är ju själva fan att GKSS tvunget skall anordna ett EM i havskapp. Dyrt är det, pengarna stoppar de säkert i egen ficka, alla får inte vara med bara för att de envisas med att använda världens sämsta regel, krångligt och ännu dyrare eftersom SHF envisas med att tro att man kan förolyckas på havet. Skit är det att det skall seglas utanför marstrand, kommer säkert få solen ögonen hela vecka. För att inte tala om hur dåligt organiserat allt är och kommer bli, kan de inte göra nåt bättre av sin fritid än att försöka få oss att segla mot varandra på sådana oseriösa premisser??

Anders Nilsson sa...

Till senaste anonym.
Jag håller med, logiskt sett, så är mitt påstående helt vansinnigt dumt. Det hjälper naturligtvis inte. Men det jag skrev uttrycker precis vad jag kände själv. Jag vet att jag inte är ensam om att känna så.
Det är då dessa "goda" initiativ motverkar sig själv.
Det är viktigt att de som vill kappsegla får kappsegla. Att utestänga kappseglare som vill kappsegla kommer bara att innebära att vi tar saken i egen hand.
"Småbåtshavkappseglingsförbundet" där vi inte har en storbåtsgräns utan allsom vill kappsegla är med. Jag förslår att vi väljer att köra IRC så fler har råd.
När reagerar SHF´s medlemmar och i sin tur SSF?

Anonym sa...

Jag förstår "småbåtsägaren" och personen som hänsvisas till alla kostnader och ditten och dattan. 9k i avgift gör ju att antalet inte blir så stort det _kunnat_ att bli. Visst, jag motsätter mig inte.

Men jag tycker att ni inte ska klanka ner på SHF eller ORCi, eller uppmana till bojkottning å så (Men vad gör man inte för att få folk att kommentera, eller?). De är ju SHF som satt upp IRC RM, så någon "mini SHF" behövs inte. De finns där, de lyssnar, systemet fungerar.

EM i Marstrand är ju ingen tävling man seglar ifall man inte deltar i resten av cirkusen dock, anser jag personligen, men titta, då finns ju GOR där med IRC/LYS/whatever. Samma havsbana och allt.

Jag måste erkänna att jag känner ett stort hat från många mot ORCi-cirkusen, och jag förstår inte varför ni pissar på dess förbund som tagit fram alternativ, brytt sig om alla.

Anders Nilsson sa...

Jag vet inte om man ska kalla det hat. Hat känner inte jag.
Jag blir bara trött när folk som vill vara med utesluts.
Jag är ganska säker på att den bästa havskappseglingsbesättningen inte blir Europa Mästare med en sådan konstruktion som SHF och GKSS kommit fram till. Detta borde vara målsättningen med ett havskappseglings EM.

Anonym sa...

Jag förstår inte vad du menar med utesluts. Tyvärr är det ju så att det kostar att arrangera tävingar och i frånvaro av extern finansiering så blir det "dyrt". Men som skrevs i tidigare inlägg, hur dyrt är det, egentligen?
Och att Dehler vägrar ställa upp med skrovfil är ju knappast SHF, ORC eller regelns fel, rikta din ilska mot Dehler istället!?

Anders Nilsson sa...

ORC International EM seglarna får det svårt att hävda sig med en 33-37 fotare.
Vi får väl se allt är väl inte hugget i sten än.

Anonym sa...

9000 är klart dyrt. Har seglat ett antal ISAF-sanktionerade VM i X-99 med upp till 80 båtar under en hel vecka. I stort sett samma storlek på arrangemang (kanske med undtantag av komponenten havskör/säkerhet). Inget av dessa VM har kostat mer än 3.500 kr. Sponsorer har till stor del stått för kostnader för många gånger fantastiska sidoarrangemang, förfriskningar etc. Förstår inte varför inte en klubb som GKSS skulle kunna klara av att göra detsamma.

Anonym sa...

Hej
Jag har skrivit till GKSS:
Hej

Vi är en besättning som planerat in EM inför sommaren. Men efter att ha läst inbjudan är vi tveksamma till del beroende på avgiften men främst beroende på att ingen uppdelning i klasser indikeras. Vi valde bort IMS SM för några år sedan till förmån för IMS VM just av den anledningen. Vår 36 fotare har ingen chans i ett fält med 40 fotare beroende på att vi hela tiden kommer i störda vindar på banan. Jag tror att om inte en uppdelning aviseras kommer det inte så många ”mindre” båtar till EM. Alternativet att vänta och se kommer med största sannolikhet innebära att ett flertal båtar med lite längre transport sträcka kommer att välja och avstå. Det finns en ganska aktiv IMS/ORCI klass 2 klass i Kiel och neustadt och några är i Köpenhamn veckorna innan som vi så det borde gå att locka några kanske.

Hälsningar

Stefan Peterson

Skeppare Perfect Excuse

och fått följande svar:
Hej

Tackar för dina synpunkter. Jag är ordförande i GKSS kappseglingkommitté men även seglingsledare på ORC Int EM och i dessa positioner, har jag varit med och diskuterat de frågorna som du belyser.

En skillnad mot VM i Norge förra året, är att i detta Europamästerskap kommer enbart en mästare att koras. Då gäller det att få fram en bra gräns för vilka båtar som ska segla och att alla ska ha chansen att bli Europamästare. Vi har haft ingående diskussioner med erfarna mätmän för att få fram förslag på var den gränsen ska vara, samtidigt som vi fört diskussioner hur vi ska segla, för allas lika chans.

Det förslaget har vi sen presenterat och diskuterat med representanter för SHF och för ORC. Detta är en av ORC godkänd tävling och allt vi avser göra, har vi föreslagit dem. Vilket de sen har har gett oss klartecken till.

Vi räknar med någon form av indelning i startgrupper beroende på GPH-tal. För att kunna jämföra grupperna krävs starter nära i tid och på samma bana. När vi ser vilka båtar och hur många ni blir avser vi dela in båtarna i startgrupper. Allt för att chansen ska vara lika stor för alla att bli Europamästare. Vi hoppas att vi blir så många som möjligt och tar därför tacksamt emot din hjälp att få hit de båtar du nämner i ditt mail.

Priset för ett arrangemang kan vara svårt att uttala sig om, när man inte vet vad som ingår och vad den ger. Vi har utgått från våra förutsättningar på Marstrand och försöker ge så mycket tillbaka till er seglare som möjligt. Det vi erbjuder förutom seglingen, är hamnplats, invigning, regattafest och prisutdelning.

Vår ambition är att ge er seglare en så bra tävling som möjligt.

Med vänliga hälsningar
Bert Isaksson

Det kommer alltså kanske bli en uppdelning i starter men inte i prislistan. Jag kan faktiskt leva med anmälningsavgiften om arret är super bra men den stelhet som vägran att dela upp klasser visar på är trist. Vi kommer förmodligen vända kosan hemmåt efter Köpenhamn igen tyvärr.
Men Anders jag jan inte låta bli att komementera din hätska utfall kring ORCI även om du backat en del. Jag läste för några veckor sedan om att din vad Dehler 34 kostar att mäta in. Jag vet av egen erfarenhet att om man tar frågan under köp fasen så är inte inmätning något problem. Jag tänkte spontant hur kunde de missa detta vid affären. Synd för dig men låt inte den ilskan gå ut över hela ORCI. I övrigt lycka till med din Dehler 34 och förhoppningsvis kanske vi kan mötas i Gotland Runt i framtiden. Jag skriver inte under vilken regel men hoppas åtminstone att det inte blir lys.
Hälsningar
Stefan

Anonym sa...

Varifrån kommer 27 000 kr för ett mätbrev???

I Finland skulle det kosta MYCKET mindre även med skrovmätning, som kostar under 500 € för en 34 fotare. Allt annat (mätningar + första mätbrev) kostar klart under 500 € här.

Jag tror nog, att det borde inte vara stora skillnader i kostander mellan IRC Endorsed och ORCi om alla priser är satt på samma princip och båten redan har en skrovfil.

Anders Nilsson sa...

Hej Stefan!
Som jag skrivet tidigare så vet jag inte om varvet ändrar sig angående skrovfil.
Jag tycker att det blir för dyrt för oss att mäta in i ORCi.
Mätbrev och race tillsammans plus att ska vi åka på allvar så behövs det en lättvindsfock också. Lättvindsfocken har vi nytta av ändå om vi inte kör genua så den ska kanske inte räknas in. Vi vet ju inte om genua är rätt än. Rimligast vore ju att köra lite innan för att avgöra det.
Vi har tillgång till ett race i år som kör under ORCi och det är EM. De andra passar inte in i vår planering. Jag tycker inte EMet blir värt stålarna.
Gotland runt skulle jag mycket gärna köra men vi kan inte i år. Det krockar ofta med de danska seglingarna och transporten upp och hem gör att det går åt för mycket tid om det är bara för Gotland runt. Läggs Sandhamn Open nära så kan man ju köra båda. Ett annat år kanske.

Anonym sa...

Verkar mycket märkligt att Dehler inte vill bekost a skrovfil med motivationen att ORCi är för litet. Rena rama skitsnacket. Genom att negligera ORCi distanserar man sig från några av dehlers viktigaste marknader, sverige, Norge, Tyskland, Finland, Ryssland, Baltstaterna, Italien, Croatien, Slovenien, Grekland, Spanien, Portugal osv osv.
Dehlers motivering är bland det dummaste jag hört, mer rätt vore att de var ärliga med att det ligger i Dehlers intresse att man seglar IRC istället då IRC, som alla förändringar i mätregler, ger branschen möjlighet att sälja än mer båtar (IRC optimerade!!), segel (ny IRC optimerad garderob), riggar (även här IRC optimerade!!) och annat som med den senaste haussen bivit ett måste.
Förstår inte hur det kan vara så svårt att se igenom.

Anonym sa...

Kanske Anders eller Patrik L kan svara på om det faktiskt kostar 27.000 kr att skrovmäta en 34-fotare i Sverige? Verkar ju minst sagt dyrt ifall det kostar ~500€(4400kr) här i Finland. Men kanske mätmännen i Sverige är sex gånger dyrare?

Anders Nilsson sa...

Jan
Skrovfilen är nyckeln till att få ner kostnaden.
Båten ska ha en gratis skrovfil för att nå någon slags rimlighet som du pratar om.
Kostnaderna består av:
1. Skrovfilen (alt Lasermätning)
2. Landmätning
3. Vägning och flytläge(tror jag det var)
4. Mätbrevet

Lasermätning vet jag knappt om det finns någon i närheten som kan utföra.
Det är lasermätningen av skrovet som gör det orimligt.
Jag ska se om jag kan få ett officiellt uttalande från varvet. Kanske gör bara det så att de ändrar sig.

Anonym sa...

Som sagt, kostar lasermätning av skrovet ~500 € (under 5000 kr) i Finland. Det är jo ganska mycket, men inte i närheten av 27 000 kr. Kanske du borde tala med någon finska ägare, om det finns en ny Dehler 34 här.

Anonym sa...

Någon anonym skrev:
9000 är klart dyrt. Har seglat ett antal ISAF-sanktionerade VM i X-99 med upp till 80 båtar under en hel vecka. I stort sett samma storlek på arrangemang (kanske med undtantag av komponenten havskör/säkerhet). Inget av dessa VM har kostat mer än 3.500 kr.

- Vad man då inte riktigt tänker på är att det genomsnittliga antalet besättningsmän på en EM-deltagare är inte 6 som det är på X-99, utan mer troligt att vi har i snitt 9-10 man ombord. Tar vi då 80 båtar så skall vi jämföra 800 deltagare mot X-99 VM då det var ca 480 deltagare. Bara det ger mycket högre kostnader.
- Se bara på 1a året som GKSS arrangerade GOR, då fick alla deltagare en öl och en hamburgare på prisutdelningen. Antalet deltagare + funktionärer var (24 båtar) 250 deltagare + 15 funktionärer, bara detta krävde 30 000kr i budgeten. Och då pratar vi om en burgare i näven, en öl, ett mobilt kök, ljudanläggning + trubadur.
- Båtplats jämför den plats 80 st X-99or tar jämfört med 80 st båtar på 36 - 50 fot, det kommer krävas nästan dubbla ytan, det kostar ochså pengar...
- Personal. Antalet funktionärer lär inte diffa i någon större utsträckning.

- Tyvärr kostar det så in i h-vete med pengar att arra. Så om ni skulle sätta er ner med budgeten för en lite större tävling så skulle ni börja fundera på om ni inte skulle höja deltagaravgiften.

Nu tycker även jag att 9000 är mycket pengar. Men varför hänger Herr Nilsson upp sig på det, när hans stora kostnad snarare beror på att han har köpt sin båt från en sopig leverantör som inte kan spotta fram en skrovfil...
De tär där han själv skriver att de stora pengarna ligger.
Nej du Nilsson, jag tycker inte att din kritik är speciellt befogad.

BYT TILL EN RIKTIG BÅT ISTÄLLET!

Anders Nilsson sa...

Anonym
Det är ju summan som ska betalas.
Det är som du skriver två delar i detta.
1. Kostnaden för ORCi brevet
2. EM arrangemenget
Det spelar ju inte någon roll vad som är dyrast. Båda måste betalas.
Vi funderade på att köra EMet redan i fjol men jag tycker inte arrangemenget tilltalar oss av flera själ.
Ett av själen är kostnaden det andra är hur man har tängt sig att samla alla i en klass.
Jag tycker att eventet går före sporten så som upplägget är. Det passar kanske dig inte mig. Ingen har mer rätt än den andre. Ingen tvingas ju deltaga eller hur?
Jag hade inte skrivet detta som inlägg om jag varit ensam om att tycka så.

Anonym sa...

Anonynm "BYT TILL EN RIKTIG BÅT...",

Jag tycker det skulle vara riktigt kul om det kom 80 st båtar till ORCi EM i sommar men jag tvivlar starkt. Kommer det 50 är det bra. Så min jämförelse med ett X-99 VM med 80 båtar är ganska korrekt tycker jag.