tisdag 12 februari 2008

Vi uppgraderar styrningen

Bilden visar Dehler 34 standard styrning
Jag har bestämt mig för en 10 cm större ratt i alumininum jämfört med standard i rostfritt som visas på bilden. Jag hoppas att styrningen ska kännas mer direkt så.
Båten som vi testade kändes fantastiskt rätt med precis lagom tryck i rodret även i den lätta vinden. Jag kommer ett snäpp längre ut med den större diametern. Masströgheten i en aluminium ratt är ju betydligt mindre än en i rostfritt så känslan borde öka ytterliggare.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gör du med akterstagstrim?

Standardlösningen är mekanisk sträckare. I England har de på RS versionen ett centrerat akterstag med möjlighet att alltid trimma i lovart.

Anonym sa...

Ang. ratt....

Är helt övertygad att en kolfiberratt hade ökat farten flera knop på kryssen!!
eller... Fräckast i hamn räcker!

/Martin

Anonym sa...

Bestiller du dette som en opsjon fra Dehler, og har du i så fall fått noen kostnad det ? Jeg har bestilt samme, men venter fortsatt på pris.

Kommer ratt i aluminium automatisk med om man bestiller 10 cm større ratt, elelr er det en separat opsjon ?

Anders Nilsson sa...

När det gäller ratten så tror jag det viktigaste är 10 cm till för min del.
Känslan förbättras nog av att den är i aluminium.
Angående pris så vet man aldrig vad en enskild sak kostat i min offert. Jag har ett klumppris på en massa extra. Om det finns flera varianter på stor ratt vet jag inte iheller.
Återkommer med alla extras i andra inlägg.
Martin visst är kolfiber sexigast men betingar också ett pris kring 25 000kr. Går man i fuskpäls så kan man ju alltid beställa en i svart aluminium. :)

Anders Nilsson sa...

Per
Angående häckstag så har ju RS versionen ett mitt i båten Jag kan inte ha den lösningen eftersom jag beställt båten med de så kallade "utility boxes". Linorna kan inte dras igenom lådorna.
Häckstaget blir en delad variant för min del. Jag får fundera igenom ett dubbelkommando så att det går att alltid justera i lovart ändå.
Jag tror att rorsman kan få det lite trångt med häckstaget i mitten plus att det inte går att bada från båten på semestrarna med boxarna monterad.
Vi gör något så omodernt att vi ska sätta på backstag på båten för att verkligen få till förstagsspänningen. Eventuellt också checkstay. Detta ger oss helt andra trimmöjligheter och vi kommer då också att behöva häckstaget mindre. Akterrundan blir mindre påverkad av häckstaget vid gippar och slag så vi kan bygga på storen lite till tror vi. Båten har ju ett långt E-mått som måste utnyttjas. Akterrunda är billigt och E-mått är dyrt i mätreglerna.

Anonym sa...

Hej igen,

Har samma situation med lådorna i aktern. Kommer också satsa på ett delat akterstag. Lösning ska diskuteras på fredag. Återkommer om du är intresserad när jag bestämt hur/vad det blir.

Anders Nilsson sa...

Beskriv gärna din lösning här.

Anonym sa...

Anders!

Det där fyrkantiga i mitten på akterspegeln nederst är det ett brevinkast? :-)))

Anders Nilsson sa...

Ja, för mätbrev...

Anonym sa...

Det var ju faktiskt riktigt kul! Mina arbetskamrater tittar snett på mig och undrar vad jag skrattar åt. Törs jag berätta att skrattet inte var direkt arbetsrelaterat?
:-) / Torsten

Anders Nilsson sa...

Min chef undrar också om det är nyttigt med segling. Det är ju bara för honom att gå in på bloggen och kolla.
Kolla den energi som söndagens segling gav på inlägget ovan. Den räcker säkert till 2 arbetsveckor eller hur? :)