lördag 20 januari 2018

Boot Dusseldorf 2018 - intressanta lanseringar

Intressantaste båten på mässan tycker jag är Matteo Polli designade Italia 11.98. Naturligtvis är också förlanseringen av FarEast 37r en nyhet men det är än så länge mest renderade bilder. Grymt lågt prisad på 1.4milj SEK så lär det vara mycket prestanda för pengarna.
En annan kul båt att kolla på skulle vara Grand Soleil 34 sport. 

Med ett deplacement på 6200kg kan det här bli riktigt vasst, Italia 11.98. Det är en stor bred båt. 

Length overall: 11.98 m (39.304 ft) 
Hull length: 11.65 m (38.2 ft) 
Max beam: 3.98 m (13.0 ft) 
Draft: 2.10 m (6.9 ft) 
Displacement: 6,200 kg
Mainsail area: 50 sqm (538.2 sq ft) 
Jib area: 43 sqm (462.8 sq ft) 
Spinnaker area: 110 sqm (1,184 sq ft)

I Italien byggs det också febrilt på nya Ceccarelli designade NEO 350. En lätt båt för ORC Class C. Kan bli en riktigt intressant båt när hon blir klar.

Neo 400  Neo 350 Neo 550s foto.


Grand Soleil 34 Sport har kommit fram till samma lösning som JPK 1010 att dubbla roder med fenköl är rätt lösning. Hon passar också in i ORC Class C. Jag har alltid varit misstänksam mot att det blir en stor våt yta att få fart på i lätt vind. Prisklass strax över 2 milj SEK.


Vid en snabb jämförelse baserad på renderingar och bilder så blir FarEast 37r ett helt annat koncept.
SimonisVoogd fortsätter på linjen att skapa lätta lättdrivna skrov med liten formstyvhet och grymt låg tyngdpunkt på kölen. Båtar ska ses underifrån för att kunna jämföras.

Fareast Yachts foto.
Det ska bli intressant att se om det blir kolfena på denne också. Segelytan kan tyckas liten men det krävs inte mycket för att driva henne. Vi får se om de håller vikten när de fått in inredningen. Pekelösningen blir också intressant när den blir verklighet.

LENGTH OVERALL 11,30 mt
LENGTH W.L 10,86 mt
BEAM 3,66 mt
DRAFT 2,25 mt
DISPLACEMENT 4400 kg

SAIL AREA total Upwind 76 m2
SAIL AREA total Downwind 195 m2

I år åker jag inte ner för jag tyckte det var svårt att komma till förra gången och verkligen se båtarna. Det var komplicerat med bokning för visningar och man hann ju inte med det man ville på en dag. Det var kanske dumt för nu sitter man här och funderar om man inte borde varit där. Jag tyckte inte jag hade två dagar till båtmässa utan satsade på gym och Laserträning istället den här helgen. 

6 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Störst i ORC C?

The innovative symmetrical layout allows a perfect concentration of weights in the middle of the boat. In the ORC regulation Italia 11.98 is optimized to be the largest boat in Group C. In the top-of-the-line configuration, the boat can be also equipped with carbon mast, carbon boom, bow piston and carbon tiller.

Anders Nilsson sa...

Matteo Polli konfirmerade nu på morgonen att hon är tänkt att gå i ORC Class C. Det blir stort. Tidigare har det varit Salona 37 Ramdata (fd Lenco) som varit störst.

Unknown sa...

Nja, tycker nog att NM38:orna varit större. Fuskversion såväl som icke-fusk. ;-)

//Mats V

Anders Nilsson sa...

NM38s har ju också varit stora som du säger. Men Italia 11.98 är bredare och tyngre så frågan är hur det kommer att fungera i lätt.

NM38s
Lenght overall: 11.40 m
Waterline lenght: 10.15 m

Beam max: 3.85 m
Draft standard: 1.97 m
Displacement: 5600 Kg
Ballast: 1700 Kg

Pelle sa...

Är Cossutti ute i kylan?

Anders Nilsson sa...

Jag tror Aivar Tuulberg till slut skrotade Katariina II, one-off. De lär dock ha behållit däcket, kölen och gjort ett nytt skrov.
Salona 380 är väl det senaste som går att köra ORC med från honom. Den bygger ju på Katariina II så den är nog inte så het. Han får nog svårt med One-off projekt. Matteo Polli är väl annars den som är hetast i Italien.