torsdag 25 november 2010

Tar vi för lätt på fusk, oegentligheter och oärlig segling?

Peter Gustafsson på http://www.blur.se/ har uppmärksammat fallet med Royal Blue som körde med gennaker och utan mätbrev på regatta i Nynäshamn. Under diskussioner så dyker det då upp att Wallenbergs Refanut halsat gennaker fel och UK Syversen på Arcona 400 halsat fock som stagsegel.
Gängen utgår och lämnar tillbaka priser men sen händer inte särskilt mycket mer.
Utomlands ses det som betydligt allvarligare. Här är några case med påföljder.
På ett race på Korsika så saknade en fransk IRC optimerad Vismara 46, Bella Donna, blyvikter de använt för att få ett IRC-tal <1.200.

Gänget fick inget nytt mätbrev och blev avstängda för säsongen.
Här är en summering:
http://www.voilesetvoiliers.com/course-regate/article/2847/suspension-d-un-certificat-de-jauge-bella-donna-barouf-en-irc


I Danmark så körde ett gäng med genua på en båt med endast fock inmätt på Fyn Cup. Gänget blev avstängda i 1-2 år.

I Danmark så kritiserade en fälld båt domslutet och gick ut på bloggar med anklagelser om att det var en set up från vittnena och den protesterande båten. Det är nu ett case för avstängning.

Tar vi för lätt på oegentligheter? Ska vi försöka få till kontrollmätningar inför 2011 på Öresunds SRS-Cup?

8 kommentarer:

Unknown sa...

Det beror väl lite på hur stort allvar man tar sin segling. Själv har jag seglat mycket entyp och då styrs det mesta väldigt noga, så vill man ha det rättvist ska det vara entyp. Om man skulle mäta för noga på Öresundscupen är nog risken att man stöter bort seglare och på så vis inte främjar enkelt deltagande. Samtidigt de som slåss i toppen har bra koll. Det är dock synd att när det blir för fina priser och för mycket uppmärksamhet så lockar det till fusk(Royal Blue m fl).

Jag tycker att man måste se lite mellan fingrarna lokalt när det är så få som kommer ut och kappseglar.
/Mats D

Anonym sa...

Håller med ovanstående i stort men samtidigt kan det vara bra att göra nedslag ibland och kolla t ex storleken på seglen, att inredningen stämmer med SRS-brevet, att riggens dimensioner stämmer etc. Men rättvist blir det aldrig... Skepparnas omdömen får bli största rättesnöret. Kan ju inte kännas lika kul att hämta ut priset när man känner i hjärtat att det inte är helt välförtjänt?
/Expressen

Erik B sa...

Du skriver att "gängen" blev avstängda. Var det skepparen/ägaren eller hela besättningen? Intressant att veta med tanke på Gastbank och att hoppa på som gast tillfälligt.
Det borde gå att arrangera mätning av några nyckelmått y ex 1/2BR, SL, SPL, FP på klassvinnare och några lyckligt framlottade ur fältet.
Regler som aldrig kollas upp har en tendens att nonchaleras...

Anders Nilsson sa...

Jag tycker också att det handlar om vilken nivå det seglas på. När det gäller ordning så är den helt klart bäst i de klasser som seglar mästerskap och seglarna då lär sig ha koll på utrustningen genom att båtarna mäts in.
Jag tror inte man ska förvänta sig att det blir ordning i SRS och i andra regler där ägarna lämnar egna uppgifter som i ORC Club och IRC.
Sen håller jag inte med om att det är ordning för att det är entyp.
På J-24 World Championship 2010 i somras skickades en båt hem på grund av att de hade plastat in extra bly i båten. Nye ägaren kände inte till detta så inget misstroende där. Båten hade ju däremot seglat runt på det viset tidigare.
En del kölar och roder var för tjocka andra för smala. Efter J-24 VM, som har en fantastisk inmätningsprocedur, så funderar jag på hur det funkar i Melges och H-båt där det inte är särskilt mycket kontroller på skroven. Återigen kanske en balansgång.

Anders Nilsson sa...

Erik
Fransmannen fick inget beviljat IRC certifikat så det gick inte att kappsegla. De är i egentlig mening inte avstängda då de segla med andra båtar. Fallet ligger för omprövning så det sista är inte sagt. Under 2010 har 6 IRC-båtar mätts av 1000 som seglar runt i Frankrike. Tillräckligt?

Anonym sa...

Man kan aldrig se mellan fingrarna med fusk. Har man inte koll på sina saker måste man ta konsekvenserna.

Anders Nilsson sa...

Nä, visst är det så.
Hur är man säker på att båten inte är felmätt eller att nogrannheten inte var 100% vid mättillfället. Det måste ju finnas vissa toleranser på mätta mått.

Anders R sa...

fair play är seglingens framtid. Jag tycker man ska flytta fram positionerna på detta område. men på klubbnivå etc ska det vara kul att segla. Det handlar om att reagera på medvetet fusk från de som borde veta bättre AR