torsdag 5 mars 2009

Har vi kanske något att lära i hur man profilerar sin sport?


Motorsporten Road Racing har lyckats få ordning på sin sport.
Från att ha haft en oändlig mängd storlekar och typer av motorcyklar så har man reducerat sina SM-klasser ordentligt.
Sporten har piggnat till och är så otroligt mycket tydligare nu i förhållande till förr.
Från att ha haft en oändlig mängd klasser är man nu nere i fyra som är SM-klasser.
Kolla själv:
Överskådligt eller hur?
Läs om klasserna och fundera på hur det skulle kunna vara applicerbart på klassbåtsseglingen!!
Vilka fyra kölbåtsklasser ska köra SM? Svara då också på frågan varför?

4 kommentarer:

Erik B sa...

SM-klasser

Att jämföra med mc kanske inte är helt lätt. De har banor med tidtagning som är öppna både för egen träning och classic race. Så även om det inte är SM så finns många chanser att tävla på en bra nivå.

Att skala ner till 4 SM-klasser tror jag är för drastiskt. Det skulle kanske gynna elitseglingen men SSF ingår under RF och därigenom finns klausulen med att idrotten ska vara fri och öppen för alla. Breddseglingen får alltså inte glömmas bort och kan man vinna SM i varpa eller i någon av de 78 (?) klasserna i orientering så är nog inte seglingens alla klasser något stort problem. Det är inte heller lätt att hoppa från en IF-båt, till en H-båt och sen till en Melges 24 och segla SM med bra resultat i alla klasser.

Men här kommer i alla fall mina fyra första (lite provocerande) förslag ;-)

IF-båt
Det finns 3.000 båtar tillverkade så varken kostnad eller tillgänglighet är något problem. Skruvarna får sitt lystmäte med att spackla den inplastade kölen och plasta fast skotten som lossnat under sittbrunnen. Billig ungdomsbåt som fungerar både för racing och semester. Tung, men tål mycket som det stryk vi fick på SM 1986 i Kalmar med 18 m/s sydlig vind vid grundbanken SO om bron. Många segelmakare satsade mycket på klassen under 1980-talet och Sundelin, Gran, Albatross, Blue Peter (Peter L på North) finns ju kvar i gamet fortfarande.

Elliot 6
OS matchracingbåt för damerna. Ny, tillräckligt lätt för att traila efter en VW Golf även om den kräver kran. Men man kan inte få allt.

J/80
Behövs en Assybåt i SM-floran och J/80 finns att hitta begagnad och nyproduceras fortfarande. Inte lika lätt att traila som Ellliot 6 men fortfarande möjligt med BE-kort och ”pappas bil”.

LYS/SRS
Dela in i två klasser; 1,10-1,20 och 1,21-1,30.
Tänk vilken regatta det skulle kunna bli och vilka kantchansningar småbåtarna skulle göra för att få segla fritt. De små båtarna är också mer manövrerbara inför start. Sätt en gräns vid 50 båtar per klass och utse ett antal kvalseglingar. Kvalet kan t ex vara Omvänd platssiffra på alla sanktionerade sen förra SM. Bryggsnacket skulle verkligen nå en ny höjdarnivå med förklaringar varför man vann eller inte vann…

UPA // Erik B ;-)

Erik B sa...

... en rad till...

De fyra klasserna dy refererar till är Roadracing, sen finns Enduro, Trial, Cross osv osv...

Så antalet klasser i segling kanske inte är så stort?

Anders Nilsson sa...

En enkel hypotes är att det som verkar komplicerat och svårt att greppa har också en ganska hög tröskel att entra.
Om vi gör vår sport mer överskådlig kanske fler blir in´tresserade och börjar köra.
Idag är det ingen hemlighet att segling är svår att följa med massor av klasser och märkliga regler.

Anders Nilsson sa...

Segling är ju också jolle, flerskrov, singelhanded, two handed, klassbåtar, bankappsegling, havskappsegling etc.
Jag menar om tar ut 4 klassbåtar som får SM-status. Vilka ska det vara av de ISAF-klassade?