måndag 2 mars 2009

Flipp eller flopp - ISAF Class - Laser SB3

Flipp eller flopp?
Laser SB3 är ISAF kölbåtsklass. Varför kör vi inte den i Norden? Tanken med Flipp och flopp är att jag ska försöka förstå bakgrunden och varför vi alltid väljer lokala varianter istället för att vi hoppar på de internationella klasserna. Först ut är Laser SB3.
Konceptet bygger på en tremansbesättning. Båten ska inte burkas vilket är lite udda kanske. Hur som helst så växer klassen kraftigt och samlade på senaste VM 130 båtar. Detta måste ju vara imponerande för de flesta.



Båten konkurrerar med samma kategori seglare som kör 606 och CB66. En begagnad SB3 får man för ca 12 000 Engelska pund. Då ingår trailer. Laser SB3 har klassförbund i Storbrittanien, Frankrike, Italien, Portugal, Irland och Singapore.

length m 6.20
beam m 2.10
draft m 1.50
mainsail area m² 18.00
jib area m² 9.30
spinnaker area m² 46.00
hull & keel weight (lb/kg) 1399.92 635.00
capacity 3–4 people
optimal weight kg 270

Varför har båten floppat i Norden? Varför väljer svenska seglare att träcka runt på Baggen och Marstrandsfjorden i CB66? Av vilken anledning supportar SSF denna verksamhet? Varför promotar SSF inte ISAF klasserna? Ska vi skapa världsklass måste väl seglarna kör på den internationella arenan? Hade det rensat upp i floran om det var SB3 som hade SM-status och inte 606 och CB66? Handlar det om att det är säljorganisationen av båten som är kass? Vad är det?

11 kommentarer:

Erik B sa...

När det gäller CB66 så beror nog framgången på välsmort munläder och att de fick med Land Rover i cupen. Ett färdigt finansieringspaket presenterades redan från början. Rent aggressiva försäljare hade de också som kände vittringen av syrrans pengar när hon skulle köpa dagseglare. Han trängde sig mellan oss, och tryckte fysiskt bort mig, när jag invände att det var en snällare båt som syrran skulle ha...

SB3 lider nog lite av att den ses som engelsk - och "Lucas - mannen som uppfann mörkret" spökar nog fortfarande i svenska huvuden. Sen är klassidan http://www.lasersb3.com/ inte speciellt rolig. Information kan man hitta men inte mycket till data om båten eller bilder/filmer.

Anonym sa...

Med tanke på kvalitén på vanliga Lasrar skulle jag nog undvika en större variant ;).
Förövrigt, är det inte så att det SSF håller på med är olympisk segling? Eller är jag helt ute och cyklar här..?

J

Anders Nilsson sa...

När det gäller SSF så har vi i MSS bra diskussioner om seglingens framtida utveckling i regionen.
Det hänger inte upp sig på Olympiska spelen utan hela spannet är med.
Jesper, du kan ju gå in på www.ssf.se och kolla vad de gör för de 15kr/år du bidrar med.:-)

Anders Nilsson sa...

Kvalitet kan ju inte vara anledningen. Hur många gånger byggdes inte CB66orna om för att hålla ihop?
Det måste väl vara seglingen vi ska vara ute efter, eller?
Jag seglade Laser i 16 år och det var inte för kvaliteten och de avanserade materialet som jag höll kvar. Det var den oslagbara kappseglingen.
Det gäller nog SB3 också.

Anonym sa...

SB3'ans framgång i UK är ju helt analog till CB66 i sverige....en måttligt bra båt som marknadsförs stenhårt och där tillverkaren/försäljaren fixat en lockande sponsordeal för klassen....det var väl så att de 60 först anmälda SB3 på Cowes week fick en ny spinnare med VW logga.
Den enkla sanningen är att aktiv markandsföring säljer...

Erik B sa...

Kanske läge att ligga i framkant och göra reklam för Elliot 6 nu...

http://www.elliott-marine.com/e6.html

Nya kölbåten för damerna på OS men borde gå lika bra med selleri (dvs herrar) ombord!

Då får entypsivrarna rätt, ISAF-ivrarna får rätt och OS-ivrarna får rätt. Kan det bli bättre???

Anonym sa...

... åsså finns det dom som väljer uddabåtar från konkursade varv, för att vara säkra på att alltid ha LYS eller DH eller nå't att skylla på.

Anonym sa...

Appropå SB3 så kommer det snart ett reportage om denna på min sida www.regattatv.se . Kanske kan vi övertala Sundsbloggaren att lägga in den som embedded här på sidan? Dock är den ej färdig än.

Det tråkiga är med SB3 att man inte får välja segelmakare...
// Stefan Blom

Anders Nilsson sa...

Jag seglade Laser länge och jag kan hålla med om att ibland kändes det som kvaliteten på duken hade passerat bäst före datum. Mer sofistikerade material hade fått det hela att piggna till lite grann.
För det mesta kändes det ändå rätt eftersom det var så lika det kunde bli för alla.
Tråkigt hade vi aldrig.

Anders Nilsson sa...

Till anonym så hade jag aldrig tvekat på att köpa X-35 om den hade varit klass.
I Öresund där vi seglar finns det bara två varav en kappseglar och den andra kör mest hemma.
Det hade blivit respitsegling hur vi än gjort. Jag hade ambitionen att vi skulle lyfta vår segling till IMS 670 klassen. Den lades ner innan jag fick båt. ORCi EM/SM är fortfarande inte för sent att satsa på.
Klassegling är roligast så är min åsikt.

Anonym sa...

Anders, du hade säkert inte tråkigt precis som inte heller jag hade haft om jag seglat SB3 eller någon annan båt i stora startfält. Jag väljer en båt itifrån många aspekter och precis som Pelle Lindell påpekar väger nog priset tyngst där den rörliga kostnaden kan hållas låg. Andra faktorer/apekter för min egen del är meckarandan i klassen och att utvecklingen ligger lite på en själv. Därför anser jag det viktigt att saker och ting man ägnar sej åt mellan seglingarna och framförallt på vintertiden väger stort. Express, H-båt och 606 är ett bra exempel som skapar sådana sysselsättningar. Man skall komma ihåg att jag är absolut ingen framstående kappseglare utan tillhör svansen. Däremot är jag duktig meckare och tekniker. Kanske är det fler i Sverige som är som mej och då passar ovan uppräknade båtar oss bra.
// Blom