lördag 6 februari 2010

Svenska 18ft-skiff Gill Race Team laddar inför JJ Giltinan och VM - Sten Edström lämnar sin plats

Sten Edström som är ny till 18ft skiffen och racet på Sydney Harbour förklarar "Att få segla 18ft skiff har varit en dröm för mig. Nu gör jag det det med några som tillhör världens bästa seglare, mina trevliga vänner Anders och Peter, det är helt fantastiskt att få känna kraften i denna överriggade båt.




Själv har jag min BR 23 och min lilla Mothjolle som referens. Om jag skulle jämföra så är 18ft skiffen rätt stadig, inte alls så vinglig som Mothen, men i Mothen har man en lätthanterlig kraft och en liten segelyta. BR 23 är en i detta sammanhang en stadig båt, om jag jämför med att segla BR 23 i 15-16 m/s med 18ft skiffen så är det naturligtvis fullt upp och man ska inte vara ute på fjärden, precis så är det att segla 18 fotare i 7 m/s och då har du hanteringen ute på vingarna som en extra krydda, att kontrollera centrifuggal kraften och de skutt som skiffen gör på undanvindarna. Peter och Anders hanterar detta otroligt bra. När vi med gennkern i runt 20 knop seglar mot Sydneys operahus, då tar Anders upp kameran och börjar fota... Jo, det är han som styr också.


Växlande, men i stort sätt friska vindförhållanden och värdefulla timmar har under en vecka givit det svenska teamet nya förutsättningar för världsmästerskapet JJ Giltinan på Sydney Harbour.

Ja, sen ska vi då vara med på VM där minst hälften av besättningarna seglar denna båt på heltid och har gjort det i många år. Jag känner att jag har för kort tid på mig för att hinna utvecklas för att hantera min roll, och avstår därför min plats ombord. Givetvis kommer jag att jobba vidare med båten, vi tre seglar vidare på förmiddagarna för att komma in i skiffen och upplevelsen, det är ju helt fantastiska förutsättningar på vattnet här nere.


Mitt beslut har fått mogna fram och det känns riktigt bra" avslutar Sten Edström med ett varm leende och härligt entusiastisk attityd, sitt svåra beslut till trots!
Anders Lewander som är skeppare ombord på den svenska skiffen säger "Sten är en kämpe och att hänga ut på wiren utan erfarenhet av vad en 18ft skiff kräver är omöjligt att förutsäga. Sten vill ha mer timmar i ryggen och hitta själen i denna fantastiska båttyp innan han ger sig in i det 3 varv snabba spelet runt 'the harbour' ".


Peter Mickos som nu tar platsen 'forwardhand' är säker på att förändringen är ok och säger "Sten har en härlig inställning och kommer att älska skiffen när den korsar svenska vatten i sommar, det är klart att det är överväldigande att hoppa ner i detta vilddjur och dessutom skall brotta sig igenom ett stenhårt startfält med heltidsseglare som hela säsongen åker ner till parken, riggar, trimmar och tränar runt på 'the harbour' ".


"Vi skall nu närmaste dagarna ta ett beslut om vem som är vårt bästa alternativ som 'sheethand' ombord" säger Anders Lewander. " Lokal kännedom om vindvrid, strömmar och samtidigt en stark person som vi känner väl sedan vi sist seglade härnere på heltid. Det var förvisso 15 år sedan men vi har många duktiga 'skiffies' som är intresserade och vi har en hel vecka framför oss att hitta fart och struktur ombord.


I fredags kväll genomfördes ett 'Twilight Race' då Team Gill Sweden valde att följa tävlingen från publik- och vadslagnings-båten och på söndag är det klubb race i Australian 18 Footers League. Dessa två race är inledningen till JJ Giltinan som startar den 12 februari och under nästa vecka är de flesta team etablerade i parken i Double Bay för att jobba på besättningsarbete, söka toppfart och lära sig växla i de relativt byiga förhållanden som råder på 'the harbour' .

Det 61st J.J. Giltinan Trophy Championship genomförs den 12 februari till 21 februari och arrangeras av Australian 18 Footers League.
http://www.18footers.com.au/
http://www.flying18s.com/

Inga kommentarer: