lördag 19 januari 2008

D4 membranen till storseglet och focken är nu beställda till min Dehler 34a


Jag valde till slut att få sytt storseglet och focken i Dimension-Polyants D4 membra av Gransegel i Malmö. Sy är väl knappast rätt benämning längre då seglen limmas ihop. Åke Nettelblad på Gransegel har beställt membranen. Now there is no return - decision taken.
Jag körde sista året med Gransegles D4 på Grynet (First 31.7) och var väldigt nöjd med formen. De nya D4 seglen har något minde kol och mer kevlar i sig. Istället för 60/40 fördelning så får de nya 50/50. Trådarna lär ha ny orientering. Något rakare. Filmen är extra UV-skyddad.
Det blir naturligtvis fördelar även för familjen på cuising då det blir lättare att hissa seglen. :)
Hur som helst så det viktigaste är ju ändå formen och att den består. Åke är väl förtrogen med profilen från Seldén så det ska bli kanon att få hissa dem. Våren är snart här.
Standard till båten är North sails cross cut och de går att uppgradera till panel eller 3DL i kevlar. Jag är däremot väl förtrogen med D4 från Gransegel och tror dessa blir kanon. Vad tror ni?
Frågan om man gjort rätt infinner sig alltid. Filmen i D4 laminaten är helt glasklara när man försöker se igenom den. Ett mästerverk i teknik.
UK´s Matrix laminat var så fulla av lim och blåser så de kom aldrig på tapeten. Tape drive segel från UK satt Emma på Gransegel ständigt och reparerade när jag hälsade på tidigare så de är helt ute ur bilden.
Ett intressant alternativ var Fusion M från Quantum. I princip samma som D4 laminaten men till slut avgjorde den lokala förankringen hos Gransegel i Malmö. Det är skönt med en segelmakare som vet vad jag är ute efter och känner mina behov.
Vad säger ni? Är det viktigt med lokal förankring?
Vad är viktigast när ni väljer segelmakare?

12 kommentarer:

Oxygen sa...

Mycket viktigt med lokal förankring, för att seglen snabbt kan repareras mellan regattor osv.

North Sails på Lidingö har hjälpt oss otroligt mkt med "hembesök", riggtrim, akut bråttom segel reparation osv.

Anonym sa...

Direkt och personlig dialog med segelmakaren är viktigt - åtminstone om man har lite egna synpunkter på design etc. UK i Sthlm har skött det fint. De Tape-Drive Kol/Kevlar jag har från dem står mycket fint och håller - trots tex ett mkt blåsigt Jungfrutriangeln 2007 där många andra fick hälsa på hos segelmakaren efteråt.

Anders Nilsson sa...

Oxygen:
När det gäller North så är jag förvånad över hur lokala loften fortfarande är i sin design.
I marknadsföringen så säger North att de tar tillvara allt det samlade kunnandet. Jag tycker detta borde leda till en likriktning i designen av seglen. Köper man en S1 så trodde jag att man skulle få samma typ av spinnaker som någon annan som också köpte en S1.
Så verkar inte fallet vara. Spinnakrar i North Holland är ganska olika de som North England gör.
Jag kan tänka mig att även Stockholmsloftet har sina idéer om hur det ska se ut för att havsracen på Kanholmsfjärden ska fungera :).

Anders Nilsson sa...

Mats
De UK segel som jag såg som var inne för reperation och översyn kanske var av tidigare generationer. Grannt var det inte men som du sa allt kan ju fladdra sönder.
Storseglet som jag får sytt har fladder begränsande lattor på de lattor som inte är fulllängd. Denna teknik skyddade Grynets storsegel mycket när man behövde låta det fladdra vid starter eller hårda vindbyar.

Oxygen sa...

Stockholmsloftet har ju gjort segel till AC i Valencia, VO70 osv. Så visst har de ideér att smyga ner till oss ;)

Anders Nilsson sa...

Fathead och Code 0 på en X-41a. Coolt. Men får ni verkligen ha det? :P

Oxygen sa...

I orc I får man det om man vill ;)

Men jag menade att de olika loftens erfarenhet självklart skiljer. Det skulle vara samma sak för Gran UK osv om något lokalt loft i Sverige fick kontrakt till dylika projekt.

Anders Nilsson sa...

Jovisst, är det så. Så fort du har ett segelmakeri med intresse i de olika klassserna så tenderar de ganska snart att dominera. Edman sålde ju till alla toppbåtarna i H-båt när han själv låg i topp. När han gick över till Express blev det lika där. Så är det i många klasser. Gransegel sålde gennakers till hela 65% av de OS-satsande toppen i Tornado. När Martin Strandberg körde ifrån de övriga på Archipelago race så blev F18 segel en hit för Gransegel.
Ett genuint intresse från segelmakaren och att han följer upp och utvecklar är en förutsättning tycker jag.
Jag tycker nog det är viktigare än AC och VO70. Har man superyachts så är det naturligtvis en annan sak.
Jag brukar skoja med Leif Englund när vi fastnar i argumentationen för de olika segelmakerierna, att det viktigaste för kappseglaren är att man har förtroende för sin segelmakaren. Den dagen tvivlet infinner sig så blir det lätt kräftgång i fältet. :)

Anonym sa...

Fanken vad kul med denna bloggen och aktiviteterna i sundet. Anders, kan inte du maila mig så jag får dina kontaktuppgifter om ni behöver ha ngn gast framöver? Du når mig på pontus.nordvall.x@sonyericsson.com

Anders Nilsson sa...

Kul du gillar sundet och bloggen. Jag har skickat e-mail till dig.

Anonym sa...

Lokal förankring är a och o anser jag. Valde att beställa mitt NS 3DL ställ (stor + fock 107%) från Lidingö istället för att uppgradera standardseglen från Holland, även fast det blev lite dyrare. Som tidigare person kommenterat får man hjälp med trim, service och annat stöd vilket jag värderar högt.

Vore kul att jämföra ställen från NS och Gransegel vid tillfälle. Har tidigare seglat enbart med Gransegel och varit väldigt nöjd.

Tack för en underhållande blogg!

MVH Per L Dehler 34 SV SWE-12 "Yukai"

Anders Nilsson sa...

Pris är ju alltid en faktor men det gäller ju att tänke värde. Jag har en gammal kollega som brukar säga "Poor people pay twice".
Jag tror du gjorde helt rätt om du valde mellan de uppgraderade och 3DL. D4 är ju inte hela saken det viktigaste blir ju formen och designen som Åke Nettelblad gör.
När det gäller segel är det alltid värdet som ska avgöra tycker jag. Man måste ju vara ärlig mot sig själv. Ska jag köpa en BMW och välja minsta motorn och försöka vinna rödljus racet?
Jag köpte Pentex genua och fock till Grynet i första omgången segel. Snålebert avgjorde. När jag berätta för min fru undrade hon om jag inte skulle ha kevlar nu när jag ändå köpte. Det dröjde ju inte länge förrän de inköpen kom. Smart fru. :)
Glöm inte att det är timmar på vattnet som avgör.