Det blev möjligt att testköra sina ORC-brev nyligen. Jag har inte haft möjlighet att kolla hur det går 2017. Den stora frågan är som vanligt vad man justerat till nästa säsong.
Vårt GPH minskar från 624.5s/sjömil till 623.9s/sjömil. Hela fleeten blir snabbare så intressantast är relationen till övriga och vi hör relativt till dem som får det lite svårare 2017. Det kan ni se här: http://sundetregatta.blogspot.se/2016/11/orc-2017-en-forsta-testkorning-av.html
Min första tanke var då att det kanske hörde ihop med att vi har genua. Jag gjorde testkörningar igår för att se var det satt någonstans.
Genuajämförelse 2016 och 2017
Vårt GPH minskar från 624.5s/sjömil till 623.9s/sjömil. Hela fleeten blir snabbare så intressantast är relationen till övriga och vi hör relativt till dem som får det lite svårare 2017. Det kan ni se här: http://sundetregatta.blogspot.se/2016/11/orc-2017-en-forsta-testkorning-av.html
Min första tanke var då att det kanske hörde ihop med att vi har genua. Jag gjorde testkörningar igår för att se var det satt någonstans.
Genuajämförelse 2016 och 2017
Genuakonfigurerad Dehler 34SV SWE43 Grynet
Mycket siffror blir det men efter en snabb blick så syns det att det beror på att vi ska kunna gå högre och snabbare på kryss i vindregistret under 8 knop. Om man kollar på 6 knops vind och kryss så går tiden per sjömil vi har på oss från 1040.2s till 1033.8s och kryssvinkeln från TWA 44deg till 43.6deg.
Annars är det inga påtagliga förändringar. Länsarna är lika som 2016.
Jag gjorde då en körning med bara fock för att se om fock klarat sig bättre i de lätta vindarna.
Fockjämförelse 2016 och 2017
Fockkonfigurerad Dehler 34SV SWE43 Grynet
Dehler 34SV konfigurerad som fockbåt har samma skillnader som genuakonfigurerad. Faktiskt så att genuan ger 6.4s/sjömil mindre tid på oss medan om vi kört med fock så skulle det ge oss 8.9s/sjömil mindre tid. Lite lättare med genua alltså.
Om det inte var rätt med fock i fjol så är det inte mer rätt i år för oss.
Annars är det nog så att de förändringar som pågår är mest för att de lättare båtarna ska komma lättare med i matchen. Först introducerades CDL(Class Division Length) och nu alltså lättnader i bedömningen.
Förra sommarens ORC World Championship Class C hade fler lättare båtar som Farr30, Melges 32 och Max Fun 35 med än någonsin tidigare så det går mot en mer blandad fleet. Det står helt klart.
Förra sommarens ORC World Championship Class C hade fler lättare båtar som Farr30, Melges 32 och Max Fun 35 med än någonsin tidigare så det går mot en mer blandad fleet. Det står helt klart.
Kommer vi att få se X-treme 32 till ORC World Championship i Holland 2018 eller kommer de att tycka att det blir en lättare match i IRC?
Det ska nämligen enligt planerna vara ett kombinerat ORC/RORC World Championship event. Hur man nu ska få ihop detta återstår att se?
1 kommentar:
Ni blir också långsammare på kryssen i 20knops vind. Det är väl inte hela förklaringen att GPH sjunker på grund av att ni blir snabbare i lätt?
Skicka en kommentar