lördag 16 maj 2015

Hur gör ni när broachen är ett faktum?

I söndags på sista länsen i 4e racet broachade vi efter att först lyckats undvika en kinesgipp.
Vi släppte på kicken och storskot men i den hårda vinden gick det inte att falla av och fortsätta.
Hur gör ni när det händer?



Det här Melges 24 Teamet hanterar ju broachen helt fantastiskt (Kolla 1:40 - 2:20 i filmen). Kan det fungera på en 35-fotare med spinnaker tror ni?

7 kommentarer:

Blur sa...

Funkar alldeles utmärkt. Blås fallet en bra bit. Fall och hissa igen.

https://www.youtube.com/watch?v=QVQ44LodCX8

Anders B sa...

Kan man häva kinesgippen snabbare med rorkult istället för ratt. På Ven Runt hade vi (Hansson 31) flera tendenser till k-gipp, men lyckades styra upp (lova lite) varje gång, det blåste sådär 14 m/s. Hade varit svårt att få upp spinnakern i topp om vi hade släppt fallet, det blåste utav h-vete i byarna.

Anonym sa...

Som mångårig broachare kan jag lämna följande synpunkter på Redaktör Nilssons fråga:
Vi bör först skilja på vad som i detta sammanhang händer på slör och det som händer på plattläns. Vi börjar med slören där händelserna egentligen inte är speciellt dramatiska. Båten börjar kränga och till sist tappar rodret greppet i vattnet varpå båten lovar upp. Oftast fladdrar seglen då ut vinden och båten rätar upp sig igen. Fladdret skapar mycket oväsen men ingenting farligt kommer inträffa. För att hjälpa båten att räta upp sig eller försöka hindra utvecklingen kan att rorsman redan tidigt kommunicera med den person som sköter spinnakerns läskot att det kan var lämpligt att släppa på detta. Likaså kan man även kommunicera detta till den som sköter kicken att ävenledes kicken bör släppas.
Nu ska vi titta på vad som händer under en läns. Detta är betydligt mer dramatiskt och här finns det utrymme för ordentliga olyckor. Även om vi numera seglar nästan uteslutande upp och ner banor så föredrar jag att i hårt väder skära en liten aning så att jag känner att båten blir stabil. Således vill jag inte sikta mot märket direkt utan planera in en gipp någonstans under länsbenet. Som Redaktör Nilsson kanske erfarit från sina år i Lasern, kunde plattlänsen förvandlas till en mardröm om inte kicken var riktigt hårt satt och eller storseglet släpptes förbi 90° från långskeppslinjen. Att släppa förbi är kolossalt lockande eftersom farten då ökar dramatiskt men medför den lilla egenheten att båten blir närmast omöjlig att kontrollera.
Dessa erfarenheter tar vi med oss och således kickar vi storen hårt och släpper inte ut alltför långt. Eftersom det i hårt väder också är stor risk att bryta masten om bommen går emot lävanten så bör man hålla igen lite på storskotet. Jag har även fått berättat för mig att det kan var en god sak under tuffa förhållanden att sugga ner spinnakerns läskot, vilket sägs öka stabiliteten.
Skulle då olyckan var framme trots dessa enkla regler så finns det bot även för detta. Det som brukar hända är att båten pendlar mellan att kränga ömsom åt lä och ömsom åt lovart. Att styra emot verkar inte göra någonting bättre och tillslut blir lovartskrängningen så stor att rodret tappar greppet i vattnet varpå vinden vrider runt båten och Kina gippen kommer som ett brev på posten. Därefter blir båten liggande på sida, tvärs vinden och med alla segel våldsamt fladdrande. Otroligt viktigt att alla i besättningen, innan gippen kommer är medvetna om denna fara. Ropa ut att alla måste ducka. Ingen får vara i vägen för bommen, storskot travaren eller annat som följer med när gippen kommer.
För att snabbt räta upp båten och komma på kurs igen gäller det att vrida runt båten så att fören pekar lä. Rodret är i luften och således helt oanvändbart för detta ändamål. Vi måste således hitta på något annat. Vi låter spinnakern vända båten runt. Skota upp den i lovart och släpp på lä skotet. Genom att bringa spinnakern att fladdra ut framför båten så kommer fören att vridas mot lä och genast därefter kommer båten att räta upp sig. Eftersom båten gippat pekar nu spinnakerbommen åt fel håll och fördäckaren kan byta sida på denna för att båten ska börja segla och få ny fart. När farten är uppe igen kan man börja fundera om det eventuellt är läge att gippa tillbaka till den gamla kursen. I detta sammanhang vill jag allvarligt varna Redaktör Nilsson och våra läsare för att försöka gippa innan båten åter har full fart.
Dr. Cunningham

Anders Nilsson sa...

Vi skar upp mot lovart i en läpendling samtidigt som båten dök i vågen framför. Det var inte lätt med allt det trycket att hålla kursen.
Att släppa fallet som i Melgesvideon och i Peters video känns som det ska tränas in.
Skot och kicken i storen måste släppas och någon måste släppa fallet när det händer. Mastmannen måste vara beredd på att hissa så fort båten är igång igen.
Det gäller att ha snackat igenom rollerna ordentligt för att få träningen att funka.
Annars...
https://www.youtube.com/watch?v=ytwSGiJEe1Y

Pelle sa...

Orkar man hissa upp en stor spinnaker i 14-15 m/s?

Blur sa...

Vi hade inte tränat det, men var förvånade hur smidigt det gick.

Om alla har koll på sina vanliga roller så skall det inte vara några problem om rorsman skriker "fallet" eller någon tar ett eget initiativ. När båten plattlänsar för bara stor så är det inget tungt att hissa en spinnaker bakom storen.

Skota inte spinnakern förrän fallet är i topp och bommen sitter där den skall.

Prova gärna manövern i 10 m/s.FDunkar överraskande bra.

Anders Nilsson sa...

Synd det blåste så hårt idag annars hade det varit ett ypperligt tillfälle att testa.