torsdag 5 november 2009

ORCi-seglarna får ett eget förbund

Resultatet från ägarmötet på ostkusten rapporteras, från mötesdeltagare, vara fortsatt spretigt i alla fall vad gäller regelfrågan. Stockholmsregionen fortsätter kämpa om vilken regel som är bäst för respitseglingen.
Enligt rykten från deltagare så får sveriges ORCi seglare precis som IRC seglarna nu ett eget förbund.
Uppgiften framöver för Svenska havskappseglingsförbundet kan man ju fundera över.

Ett gott exempel i sammanhanget är att västkustseglarna har börjat samla sig och ta sig framåt.

http://www.blur.se/2009/11/03/agarmote-211/

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ett odugligt möte som resulterade i ingenting. otroligt mjäkigt att inte ens kunna prata om vilken regel som verkar intressera båtägarna inför 2010. Synd att inte utnyttja tillfället med som många båtägare samlade. men killen som sammanfattade skojade ju "sammanfattningsvis kan jag rekommendera att ni köper x-35or."

Anders Nilsson sa...

Jag förstår det har varit en del mutter efteråt. Höga förväntningar som inte infriats. Det viktiga nu är att fortsätta dialogen.
Samtidigt så får man kanske som deltagare vara beredd att ta att mötets resultat inte blir det som man själv förväntat sig när man gick dit.

Anonym sa...

Speciellt om man inte öppnar truten förrän efteråt på en blogg...

Anders Nilsson sa...

Alla är ju inte lika "outspoken" på stormöten. Vi är alla olika. Man ska nog inte kräva att det blir särskilt omvälvande resultat av stormötena. Så mycket folk fungerar egentligen bara att ha på ett informationsmöte. Debatt och diskussion kan det egentligen inte bli frågan om.
Seglarmöten är kanoninitiativ där en del av vår framtid skapas - bloggarna och klubbmötena andra.

Anonym sa...

Håller med om att det var ett möte utan värde. Det hade varit intressant att få till omröstningen om olika respitregler som föreslogs tre gånger men av någon underlig anledning inte kom till stånd. Många bevakar sina egna privata intressen t.ex i form av andrahandsvärden på gamla ORCi båtar, Internationellt ORC representantskap osv. Det har också gått för mycket politik i SHF:s agerande och som inte är i seglarnas intresse. Det vore på sin plats att vi tänkte litet mer på segelsporten i stort och dess utveckling i Sverige och i övriga Norden. Att segla efter samma respitregler t.ex och få till större startfält. De enda av nuvarande regler som ger förutsättningar för det är enligt min mening LYS/SRS och IRC. När det gäller IRC så vidgas ju även möjligheterna till att segla litet längre bort, t.ex Commodores Cup där ett svenskt lag är planerat för nästa år. Då gäller det at ha båtar som är IRC optimerade också...IRC borde kunna vara en regel som skulle kunna accepteras även av de övriga Nordiska länderna t.o.m av danskarna som ersättning för DH.

Anders Nilsson sa...

Det är precis här jag menar att man kan gå ut från SHF och rekommendera oss seglare att optimera båtarna mot IRC så folk inte köper gennakers som har maxbredd <75% som är tillåtet i både SRS och DH. Det är sån harmonisering som är viktig. Uttala att 2012 så är rekommendationen för arrangörerna att öppna för IRC. Nu är det upp till alla att lita till sin segelmakare.
Nu är detta bara exempel på rekommendationer men det borde ett förbund ha som strategi. Lika viktigt är att jobba för att göra gemensam sak med Danmark och Tyskland.

Stefan sa...

Man hör det man vill. VAd jag hörde var flera som sa att ORCi är egentligen den bästa regeln, Lys/SRS är ett skämt samt att de två som representerade IRC föredrog närhet till hemmet framför bra segelvatten. Vi får se vad framtiden utvisar men ingen som planerar en seriös satsning kan ha gått ifrån mötet stärkt i förvissningen att IRC är det alena rådande. Att jag fick uppgiften att bilda ett ORCi förbund var inte planerat och hade jag tackat nej så hade frågan kring framtida kölbåtssegling med nationell ambition gått helt i stå förmodligen. En omröstning hade förmodligen gett lika mellan ORCi och IRC med flertalet för SRS som samtidigt döms ut för sin uddlöshet. Kanske IRC icke endorsed blir lösningen för klubbkappseglingar för det innehåller en decimal till.

Anonym sa...

Ställer man frågan: Vilken regel är bäst (i meningen rättvis) så kommer nog de allra flesta att svara ORCi.
Frågar man istället vilket som är bäst för svensk storbåtssegling, vad gäller deltagarantal, internationellt utbyte, kostnader,
tillgång på nya konstruktioner o.s.v borde svaret enligt min mening bli IRC.Vi får helt enkelt offra litet i exakthet för att få större startfält och större utbyte med andra länder. Även om IMS/ORCi har utvecklats till en mycket rättvis regel så har det tagit för lång tid. Under tiden har regeln tappat i popularitet, bl.a. genom att tidigare ha gynnat båtar med låg stabilitet. Det är ju mycket bra och starkt om du åtager dig att leda ORCi förbundet, synd bara att det inte hänt tidigare.Jag önskar dig lycka till men jag tror det blir mycket svårt att öka antalet ORCi seglare i Sverige. Blir bara vissa ORCi båtar sålda så kommer dammluckorna att öppnas för IRC. Dock vill vi väl inte ha ett IRC seglande som enbart koncentreras till huvudstaden bara för att stockholmarna skall kunna sova hemma...

Anders Nilsson sa...

IRC kommer ju också att sättas under press med sina lågt straffade nostrimmade konstruktioner och topphissade spinnakers.
Senast i raden av IRC-konstruktioner är Elan 310 som har aktre delen av bulben i plast. Det är ju inte för att det är snabbare utan en anpassning till IRC´s oförmåga att mäta seglande vattenlinje. Liknar gamla problem som man hade med Scandicap då Banner 28 och X-79 blev till.
Att ORCi är bästa regeln att mäta båtar idag är ju klart. Jag har bara varit med på en ORCi-regatta en dag som inhoppare och vi hade riktigt kul.
Lite märkligt var det att inte veta vilka båtar man skulle vara före utan att man fick veta det först efteråt.
Den stora frågan är vilken regel som man ska optimera sin båt mot i vår region?
Mitt tips är att i SRS köra med genua eftersom man inte får blanda assymetriskt och symmetriskt på undanvind.
Vår båt tror jag blir bäst i DH2009och IRC och om den körs enbart med fock och en Code 1 med 75% maxbredd eller slörspinnaker för halvvind.
Vad ska vi göra för att fixa ORCi också? Nytt storsegel?
Yardstick?

Anonym sa...

Code 1 nog betydligt snabbare än slörspinnaker på halvvind. Men att komplettera Code1 med spinnaker för djupare slörar och läns är nog ett snabbt tips (för de regler som tillåter blandning av spinnaker och gennaker, tex DH 2009)./Johan W

Anders Nilsson sa...

Allround spinnaker och en slörspinnaker blir ett ekonomiskt alternativ om man vill köra både SRS och DH2009.
Code 1 75% blir ett ekonomiskt alternativ om man vill köra DH2009 och IRC.
Vill man köra alla tre reglerna så är nog allroundspinnaker och en riktig slörspinnaker det mest användbara.
Vill man ha optimalt för alla tre reglerna blir det en Code 1 65% för DH2009, en Code 1 75% för IRC och en slörspinnaker till SRS för att komplettera länsspinnakern eller allroundspinnakern.

Anonym sa...

Hej, här kanske några rättelse av några påstående.
Det finns inga max-begränsningar på spinnaker eller gennaker bredd i SRS. Tydligen begränsas det från DH men det har jag ingen kunskap om.
SRS är en regel som rikta sig till bredden och inte heller tänkt för högre nivå med optimeringar och dylikt.
En annan sak är att man får blanda asymetrisk och symetrisk spinnaker. Idag är det dock endast Farr 30:orna som har det via klassregeln. Det är tillåten om man ansöker om det i mätbrevsansökan. Mao. måste ägaren aktivt anger att man har för avsikt att segla med både och.
Detta gäller fär övrigt även försegel med akterrunda.

/SWE140

Anders Nilsson sa...

Du har rätt men det gäller ju bara mätbrevsbåtar.
Ett avsteg från standardbåtens specifikation resulterar ju i ett högre mättal men det är möjligt och upp till båtägaren om det är värt det.
DH2009 ger inget straff för gennakers som kombineras med spinnaker som är större än 65% av maxbredden som SRS gör. I IRC får de vara 75%.
Standardbåt finns förövrigt inte utan är en båt som försäljaren specificerar till SRS-kommittén. Ofta får då spinnakrarna en maxbredd på 1.8*J och en maxlängd på spinnakerbommen på SPL=J. Eftersom denna standard är uppfunnen av den svenskeagenten så har ofta danska båtägare bredare spinnakers.