Här ringer man sin segelmakare som står på båtmässan i Göteborg. Jag frågade Claes om vad som gjort störst intryck på honom på mässan i Göteborg.
Claes pratade om X-34an men kom ganska snabbt in på miljösidan av mässan. Mässan domineras helt av motorbåtar.
Claes tyckte det skulle vara kul om någon räknade ut vad mässans utställda båtar drog i liter per timme?
Det där med X-34an var väl bara ett försök till provokation. Hur som helst Dehler ställde inte ut.
Det fanns ett gäng som gjorde ett slag för miljön och bilen ovan drar 2l/mil och det är vad båten ovan gör per sjömil.
Hur länge kan våra politiker tillåta detta miljösvineri?
När blir det urtöntigt med törstiga motorbåtar?
Stadsjeepar är ju en blek historia jämfört med motorbåtar.
På många tyska insjöar är inte utombordare tillåtna. Där seglas det friskt. En sak att ta efter?
4 kommentarer:
Hej,
Även jag var på Mässan i helgen. Jag tittade på en Dufor 40. Kvalitén på köl och roder var under all kritik. Bakkanten på kölen var ca:10mm bred, den var dessutom helt sned. Glappet mellan roder och skrov var nog 3-4 cm. Att man får en båt som kostar 2 milj som är så undermålig är en total katastrof. Jag hade skickat tillbaks båten.
Micke
Tråkigt. Den verkar ju segla fint med tanke på resultaten.
Det brukar å andra sidan alltid vara spackeljobb på kölarna för att få dem i racing skick.
Det krävs mer än spackeljobb för att få rätt på det där. Det var värsta chikanen på akterkanten.
Slägga och vinkelslip kan vara rätt verktyg för att få till det
Det verkar ju för jäkligt med Dufour 40. Någon kvalitetskontroll måste man väl ändå ha. Varvet borde väl ha rättat till den. Mycket märkligt? Kollar man på nya båtar så tycker jag många gånger det verkar vara mycket jobb.
Hur mycket tid lägger ni på era kölar?
Skicka en kommentar