Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
måndag 19 november 2007
Russel Hodgson i sin Dehler 34 leder Garmin Hamble Winter Series IRC Class 2
Bilden visar Deliverance som ligger 7a.
Efter femte racet leder Russel och hans besättning när 3 race återstår. Russel och hans besättning leder med en serie på 4, 4, 6, 5, 3 före en Elan 37 och en Beneteau First 34.7.
Två Dehler 34or deltar och nästa båt Deliverance 6 ligger för närvarande på en 7e plats.
Lovande eller hur?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Du vill inte fördjupa ditt val av just Dehler 34:an. Var det några andra båtar du hade uppe och vände? Läste att tidigare First 31.7 seglare (www.milliways.no) i norge valt att gå över till Seaquest 36. Vad var dina tankar?
Ja det är en svår sak att svara på i slutändan så är det ju många faktorer som ska läggas ihop och alla seglare viktar ju dem olika.
Själv kollade jag på X-35, First 34.7, Dehler 34, X-34, Elan 340,Sea quest 36, First 36.7 och Dufour 34 Perf.
X-35 och First 34.7 föll på för spartansk inredning. Jag tror de blir svåra att avyttra när deras liv som kappseglare är över. De har dock en viss försäljningsvolym så de borde vara igenkända. Detta då i motsatts till Seaquest. Ingen vet vad detta är för båt vilket gör at du alltid ska hitta rätt köpare. Seaquest 36 seglar fint men jag tror att jag hellre hade valt X-35 för just möjligheten till entyps racing och handicap segling samtidigt.
Se föll de andra också bort. X-34an har ingen möjlighet att ha genua och det är jag övertygad at den behöver. 2300 i kölen måste ju dessutom betyda att den bär genua galant. Såg också ut att vara lite som vilken båt som helst.
Elan 340 föll på bygg kvaliteten.
First 36.7 var den jag hade kvar längst som ett alternativ och vi vann Ven runt i Lasse Hanséns så nog går den att segla väl.
Dufour 34an tyckte jag var alldeles för liten i sittbrunn. Kändes krymp övrallt.
J-109 är också ett alternativ men jag tror inte på peke och gennaker. Det var samma anledning som First 34.7 sållades bort plus då att inredningen var helt hopplös med skott rakt igenom salongs sofforna.
Dehler 34an tilltalade mig dels genom den väl tilltagna segelytan i kombination med det styva skrovet och kölvikten. Kölen har 820kg mer än vår Grynet som hade 1050kg
Tack för det utförliga svaret - skall bli mycket spännande att följa utvecklingen.
Skicka en kommentar