Är det Leif Andersson i Falsterbokanalens Båtklubb som har sundets hetaste båt? En SeaQuest 36? Får vi se den i fler race 2008?
Leif blev 2a i det hårdvindsbetonade Bornholm Runt i somras. Slagen av en Dehler 33 från Karlskrona med Jonas Mathisson som skipper.
15 kommentarer:
Seaquesten är sweet... för lite porrbilder på Leifs båt, spana in:
Blur Seaquest 36 Slideshow
Byter man ut sin kolfiber byggda Farr 31a mot Seaquesten så...
På tal om LYS är det inte underligt högt LYS på din J-109 om man jämför med Leifs Seaquest som fick 1.31?
:)
Så går snacket... LYS-kommitten tycker väl att min båt ser ut som en sportbåt.
Om man jämför med IRC
First 34.7 = 1.015 (LYS/1.25)
First 36.7 = 1.034 (LYS/1.25)
J/109 = 1.030 (LYS/1.27)
Seaquest = 1.082 (LYS/1.21)
1.25 är nåt snitt man har kommit fram till, så jag får väl överklaga tills jag har 1.29 (rätt LYS brukar ta tre säsonger, så 2009 kanske).
I IRC är han 5% snabbare än vad jag är...
Jag har också hört att LYS killarna anser att LYS ska vara en spinnaker regel. Det kan vara ditt narvalsliknade spett som de tycker gör skillnaden.
Peter - det förvånar mig att din båt har lägre IRC TCC än 36.7:an. Hur kommer det sig? För det är väl inte en långsammare båt om jag har förstått allt rätt?
/Patrick
Det diffar en del mellan olika konfigs, men i pincip ligger de i samma spann:
http://www.blur.se/polar/IRC_boats.pdf
Alla J/109-seglare säger att de är snabbare än 36.7 och 36.7 seglarna hävdar att de aldrig blivit omseglade av någon. Who knows!?
Aha, då fattar jag. Jag trodde faktiskt att J/109:an utklassade 36.7.
Hej Anders, kul med en blogg för öresundsseglare. Speciellt bra för en nyinflyttad person som mig för att komma in i "snacket" och möjligheterna till gastning. Sen tyckte jag ju att vi Karlskroniter visade på Bornholm Runt att det behövs lite mer träning här i sundet ;-)
Naturligtvis behövs det alltid träning. Tyvärr sprack vårt storsegel 10 minuter efter start. När vi plockade ner storen skakade vindmätaren av. Då blåste det 36knop. Det tog Lasse Hansén 3 timmar i ruffen, i 3m vågorna, med nål och tråd. Vi kunde hissa upp storen igen först efter Rönne. Vi hade inte en chans efter detta resultatmässigt men hela besättningen tyckte vi gjorde bra ifrån oss. Bryter gör man ju inte...
Pontus
Är du sugen att hänga på så hör av dig på något vis. Har inte vi plats så finns det alltid på någon annan båt.
Vi ska försöka öka ambitionsnivån ett snäpp till nästa år.
Hörru Pontus!
Vad seglade du för båt på Bornholm Runt?
Hej igen Anders :).. och hej anonym...
Jag menade inget illa med min lilla pik om Bornholm. Uppriktigt så vill jag gärna får en gastplats på ngn rolig båt och jag vet vilken insats ni gjorde på BR, för jag styrde Jonas Dehler33:a stora delar under seglingen :) Det blåste som fan och om vi pajat vårt storsegel hade vi inte fullföljt överhuvudtaget utgår jag från.
Glad över din blogg och över att vi får igång samtalet kring kappsegling här i sundet :) oavsett så är jag mest impad av Kracer gänget som trapetzade i havssjö och massa vind - där snackar vi seglare :)
Pontus
Vi hade lite oflyt på BR då vi hade en fin tid runt ön på gång. Vår ETA pekade på strax över 11 timmar innan vi knäckte rodret 8 M innan mål. Seaquest 36an passerade vi strax efter vi lämnat Bornholm. Det var blött och stökigt men det gick fort.... se delar av äventyret på www.youtube.com sök på Kracer.
www.kracer.org
www.activesailing.org
Ja, det måste varit en utmaning. Kracern är en båt som vi har kämpat med varje gång jag varit med och kört Lasse Hanséns First 36.7a. Lasse har bara en båt han vill vara före och det är Kracern. Det är nämligen han som är konstruktören bakom ursprungs Kracern. Anders Hansen och gänget ombord har bara spetsat konceptet lite till...
Jag återkommer till detta i senare inlägg.
Angående att bryta en kappsegling så är man från Abbekås så bryter man inte!
Om du har stor hårddisk så kan du få en lista på vad vi gjort med båten. :-))
www.kracer.org
www.activesailing.org
Skicka en kommentar