Det goa med kombinationen 505 och ILCA är att det går att mecka och segla om vartannat på vintern. I en ILCA får man helt klart ut mest seglingstimmar per mektimme. Sen är pyssel inte tråkigt heller så länge man inte måste vara kvar på hamnplanen.
Strutten hade hyvlat upp gelcoat framför sig när den hade rört sig i hålen så det fick fixas. Samtidigt fäste vi den med Sikaflex så nu rubbar den inte på sig mer. Nu ska längden på strutten optimeras för mastpositionen så vi ska kunna få max prebend i lättvind och max strut när vi har rake.
Vi vände på henne och polerade upp ytan med polermaskin och så fick hon ett lager vax som skydd. Lättare att hålla ren så.
Istället för spackel mellan bommen och cleaten gjorde jag en kolfiberkil som jag sedan limmade fast.
Bommarna slipades lätt och fick sig två lager av Epifanes sidenmatta 2-komponents polyuretanlack. Känns som de blev som nya i förhållande till tidigare. Rorkulten fick också sig två strykningar.
Bomuthalscleaten fick också en limmad kolfiberplatta fastlimmad.
På ICA Malmborgs hittade jag en självhäftande fibermatta. Hoppas nu att limmet tål vatten. Bomnocken kan nu landa mjukt om det bara sitter fast. Jag har använt samma matta till ILCA och det har funkat bra där för att hindra att centerbordet åker upp.
Nya linor till storskotsblocken.
Förutom strutten så är det nu bara självlänsen kvar att fixa. Vi har lyckats böja den lite så det blir väl att köpa en ny hos One-Design Center för att få den tät.
Hur som helst så har vi nu bara att byta gummiled, kapa strutten och byta självlänsen sen kan vi köra igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar