Lätta vindar var utlovade redan när vi stack hemifrån på fredagen. Toyotan som ska göra en av sina sista turer blir fullastad och 505-trailern påkrokad. Till Kiel funkar det lika bra att köra över Stora- och Lilla Bält som över Rödby-Puttgarden. Man spar några hundralappar över broarna men får köra desto längre. Vi väljer paus på färja.
Trailern som jag köpte i vintras av Jens Biederer är en höjdare. Ligger riktigt bra på vägen och båten märks knappt. Vi klarar oss dessutom precis med en <10m biljett.
Seglingsföreskrifterna gör en klart nervös när det gäller banbeskrivningar. Ett otroligt dokument med alla klasser i en. Vi har massor med banområden att välja på. Känner viss stress av detta.
Rorsmansmötet körs 09:30 på lördagen on-line på Teams. Funkar alldeles utmärkt. Vi får reda på banområdet och ser också mönstret och logiken i banbeskrivningarna. Vi ska segla på samma banområde som OK-jolle och Contender.
OK-jolleklassen verkar vara Neapelbanans sista försvarare, trodde Neapelbanan var utdöd nuförtiden. Vi och Contender kör kryss-läns och vi på en förlängd bana med pliktmärke och med tre kryssar, bantyp WA3. OK-seglarna åker runt på sina slörar.
Lördagen
Dagen börjar med AP hissad. Man har ett system med att högtalarna på området skrålar något otroligt vid varje flagghissning. Klar migränvarning när alla klasserna ska ha sin AP-signal plus först en timme, sen två timmar etc.
Race1
Till slut så kommer vi så ut. Vinden ska vrida höger när den kommer. Senare på kvällen ska det komma mer från ost och blåsa på natten. Känns som en lång dag.
Vi startar okej och kommer iväg. Båten i lä klättrar upp mot oss och vi slår ut på höger i fri vind men vi har dåligt tryck. Vinden vrider mot och vi slår inåt igen. Möter resten av fleeten som gått bättre.
Svårt med fri vind och vi halkar längre och längre ner. Vi rundar bland de sista vid kryssmärket. Vi plattar på länsen, tyskarna kör betydligt högre i den lätta vinden. Vi blir tveksamma, ska vi verkligen platta så här?
Vid länsrundningen så har vi seglat ikapp och om några. En hyfsad andra kryss gör att vi kommer ifatt fler och länsen ner får vi tycka är godkänd. Vi tar oss upp till 23 plats i vårt första lättvindsrace ihop någonsin, inte så bra men vi testade en hel del och får ta det som att lära sig. Vi gjorde några fatala fel i början strax efter starten och skulle satsat på fri vind och bra spår att köra i. Nu kändes det som vi slog och slog, från låg kurs till låg och in i skitvind.
Efter målgång dör vinden och vi ligger och väntar på något som inte verkar komma. Till slut signalerar seglingsledaren att det inte blir mer idag.
SöndagenVinden kom under lördagen som utlovat och vred till ost. Under natten blåste det ostnordost och vågorna byggde upp. Prognos 8-10m/s från ost, lite ström på 0.3 knop. Kieler Woche har egna meteorologer som skriver loka prognoser som är otroligt träffsäkra.
På väg ut mot start råkar vi tråla med spinnakern vid nedtagningen så spinnakerbomsliften smäller av. Dramatik, vi får tag på en juryrib och välter båten över dem så vi kan knyta ihop stumparna. Hoppas det håller.
Race 2
Vinden vrider lite oscillerande under racet och vi är bra med i takten. Starten blev bra och jag kunde köra i min lucka. Det är bra tryck i grejerna och vi planar fort på länsarna. Vi har fokus på att försöka ha tryck och gå lågt vilket funkar. Vi tar en 8e plats vilket känns som en rejäl revansch från källarköret i race 1.
Race 3
Starten blir kaos i båten och vi kommer inte igång. Vi seglar upp oss något men det är stökigt ofokuserat ombord. Vart tog den goa segling från dagens första race vägen. Det är tighta race så det är små marginaler men toppbåtarna i det här racet var långt fram. Vi slutar på en 18e plats.
Efter målgång så har vi ett riktigt bra snack om vem som gör vad och var fokus ska vara.
Race 4
Jobbar hårt på min lucka i lä. Gasar med kicken för att inte få båtarna i lovart framför mig. Bra start med bra höjd och speeden har vi. Vi seglar över båtarna i lä samtidigt som vi trycker bort båtarna i lovart. Vi har Wolfgang Hunger/Holger Jess fram i lä. Vi går lika fort och högt som dem. När vi börjar närma oss layline får vi en fallning som vi tar och slår i. Alla på högerkanten är efter och vi går på hög mot märket. Wolfgang Hunger/Holger Jess kommer in för babordshalsar vid rundningen strax före en annan båt och vi rundar som trea ytterligare ett par båtlängder efter. Gipp direkt och hissning för att få seperation. Vår gipp blir lite för tidig så vi kan inte gå så högt som vi egentligen vill. Vid länsrundningen rundar vi som 7a. På andra kryssen seglar vi upp oss till en sjätte plats.
Gipprunding igen, nu kör vi lite till så vi verkligen ska kunna gasa mot gaten.
Några hundra meter kvar till rundningen så broachar vi och fören pekar rakt upp i luften och kapsejsningen är ett faktum. Vi reser båten och seglar i mål som 21. Riktigt surt när vi nu äntligen visat att vi kan vara med på riktigt.
Wolfgang Hunger/Holger Jess vinner KiWo 2021
Race 5Seglingsledningen kör ett extra race så vi får fyra idag. Det är slitsamt att driva 505 i den höga sjön så många är säkert möra. Vi också så klart.
Vi gör en riktigt dålig start fast vi hade perfekt utgångsläge, synd. Ett tungt sista pass och rejält med kämpa så går vi mål som 11. Vi är nöjda med dagen och jag är mest nöjd med att snacket vi tog och fokus blev rätt till Race nummer fyra, synd på kapsejsningen.
Måndagen
Prognosen ser hopplös ut. 0-2 m/s hela dagen. Vi använder dagen till att göra en ny spinnakebomslift. Jan Saugman kommer fram och undrar hur vi ställt riggen. Diskussionerna med Jan Saugman och Jens Biederer sparar oss säkert en säsongs fundering. Vi mäter upp båtarna och det visar sig att vi har en del skillnader. Väl använd dag på land alltså. Det blev inga race.
Jag och Jens. Bra tips från Jens om hur vi ska köra i lättvind.
Tisdagen
Seglingsledningen tidigarelägger starten till vindfönstret mellan 10:00-12:00. Vi lämnar hamnen i bleke klockan 08:15 och når startfartyget först klockan 10:30 som har AP hissad. Vi kör mot Wolfgang och Holger på vägen ut. Testar lite grejer och tränar slag innan vi blir inbogserade till hamnen igen.
Kieler Woche var en riktig upplevelse som om det inte krockar med midsommarafton blir ett måste. Vi slutar på en 15 plats av 27 båtar. Vi får vara nöjda med insatsen och med vad vi lärde oss.
Snyggt jobbat - verkligt synd med kapsejsningen. Ni är på G...... :-)
SvaraRaderaJa, det gäller att hålla sig på rätt köl. Det hade ju annars förmodligen slutat med en top-10 plats.
SvaraRaderaJust nu är det påbud att träna slag och gippar för där ligger vi mest efter.
Kul att läsa. Blir lit avis att inte vara med. Lycka till 2022, skippa sillen!
SvaraRadera