29 besättningar var samlade i Åmål för att göra upp årets SM.
SWE9013, tredje blå från höger, vi var väl med på första kryssarna och rundade ofta bland topp-10.
Inför årets säsong så bytte vi segel till Bojsen-Möller. Efter träningslägret i våras i Träslövsläge så insåg vi att vi har en del att fundera på. Det är inte lätt när vi har begränsat med tillfällen med andra 505-seglare så vi har fått fundera ut och känna efter hur vi ska ha det i dialog med Jacob Bojsen-Möller några gånger på telefon.
Inför SM ringde jag Jacob en sista gång och förklarade hur jag tror det ska göras jämfört med Pinnell and Bax seglen. Efter att ha dragit mina observationer för honom så säger Jacob:
- I er på rette vej.
Okej, då återstår det att se om vi är på rätt väg i verkligheten.
Vår spinnaker som vi körde med i fjol hade fått elefantröv så var jag verkligen nyfiken på att få se just den här bilden på vår blå spinnaker. Inga tendenser till att säcka ihop i toppens mitt så det får jag vara nöjd med.
Förutom att få ordning på riggtrimmet för BM-sails så var vi otroligt spända på att se hur vår sprillans nya spinnaker såg ut. Den stora frågan i klassen är hur mycket skuldra den ska ha och hur mycket form nederdelen ska ha. Det spelar ju såklart roll om vi plattar ner i lättare vind eller bränner på i trapets och skär. Den lär alltid bli en kompromiss. Den vi körde med nu lär Pinnell & Bax ha kopierat och så det är väl bara att fundera på vad BMs nästa drag blir. Kan tänka mig att segelmakarna kan ha lite hemglassstrategi här, ena året tar man bort Päronsplit för att två år senare introducera den som nyhet igen.
Hur gick SM då?
Dag 1 - fredagen
Tre race planerade.
Byig, vridande vind, 6-13 m/s från syd-sydväst. Prognosen säger permanent högervrid för att senare under dagen vrida vänster.
Vanlig start, ingen grindstart som vi normalt kör i klassen.
Race 1
Strategi blir höger kant men med kontakt med fleeten. Start åt lovartsänden med några båtar i lovart. Vårt livs första start i 505 som inte är grindstart. Vi gör några provstarter för att få ordning på att accelerera och komma igång från vindögat.
Lucka i lä är som vanligt nyckeln så att vi kan speeda och inte låsta.
Vi kommer bra iväg, har vår lucka och slår bland de första ut åt höger över de andra i lovart.
Ut åt höger var det.
Vi får lyftet på höger och ser ut att kunna runda bland de första på kryssen. Går ju fint det här. Men vad är nu detta? De rundar en annan boj än den vi är på väg mot. Vi tappar 6-7 båtar men rundar samma märke som de som kanske typ tia, surt. Vinden vrider ännu mer höger och vi tar gippen på halvvinden tidigast av alla och passerar nästa märke som fyra. Vinden vrider mer och nu blir den återstående andra kryssen en sträckbog och på länsen kan vi bara köra spinnaker en kort stund för att sen kryssa i mål. Vårt hittills bästa raceresultat på SM. I fjol i Vejbystrand lyckades vi placera oss som femma i sista racet.
Race 2
Bra fart på kryssen med bland de 10 första efter första kryssen. Försöker gå så lågt som möjligt på länsen men blir överkörda av ett gäng som går högre och de som går lägre är snabbare. Länsen är jobbig att få till. Går i mål som 17 ganska besvikna på oss själva. Hur ska vi göra?
Race 3
Nu är strategin håll vänster i kontakt med fleeten. Australiensarna slår och kommer för babord. Vi vill ut lite till och ropar till dem att köra på. Vi slår strax under layline och hoppas på vänstervridet.
Vi kör med australiensarna framme i lä. Vi går bra, är snabba och höjden har vi. En otrolig bekräftelse på allt tankearbete som lagts för att få ordning på kryssfarten efter träningslägret i Träslövsläge i våras då inget funkade.
Alla dundrar in mot kryssmärket för babord. Vi i SWE9013 är bra med inför spinnakerhissningen.
Generellt kan vi säga att vi tappar 2-4 båtar på länsarna, seglar ifatt och om på kryssarna dag 1 och i tredje racet går vi i mål som 13.
Vår båthantering, slag och gippar, släpar efter och länsarna måste bli bättre. Kryssfarten är nog i världsklass, nertagningar och upprundningar är bra. Jag var lite osäker på vantspänningen på kryssen dag ett och fick för mig att jag fick det lite hårt ibland så det går att kräma ur mer.
Dag 2 - lördagen
Fyra race planerade
Inställt på grund av hårdvind.
Fick hjälp av Jonas Palmqvist, våra klubbkompisar i Malmö, med att mäta upp riggspänningen och märka upp för olika mastlut. Fantastiskt hyggligt. Hade en diskussion med Fabola, som seglar med sin farsa Michael, om länsarna. De är alltid med i topp. Hon trodde vi skulle satsa på att gå fort hellre än lågt eftersom vi är tyngre. Av Jan Saugmann hade Fabola själv lärt sig att kolla bakåt. Håll koll på konkurrenter och tryck. Låter rimligt.
Det var ju en hel del att fundera på över hur vi själva seglar. Det blev kanske inte så dumt på lång sikt med att lördagens race blev inställda.
Nertagningar och upprundningarna satt bra
Dag 3 - söndagen
Tre race planerade som blev ändrade till 5 race.
Vind från väst lite lättare till en början under dagen sedan ökande. 6-12m/s.
Race 4-8
Summerat kan vi säga att vi är med uppe på första kryssarna även på tredje dagen. Tappar på länsarna och resultatet beror på hur mycket vi kan hålla undan på länsarna och hur väl vi seglar på andra kryssen. Fjärde racet och femte racet är vi trötta. En kappsejs på kryssen och en manöverbordsituation hjälper såklart inte oss men vi är inte ensamma om att vara trötta. Några får haveri och andra ger upp i de sista racen. Kanske det vore lönt att spara på krafterna för att palla fem hårdvindsrace på en dag. Problemet är att det gör ju ingen annan i 505. Det är fullt ös som gäller.
Peter Nicholas och Luke Payne, AUS8801, var i topp hela tiden och ger dem SM-guld.
Grymt kul att vi nu har världsmästarklass i Sverige att lära oss av. Själv slutar vi på en 12e plats och ifjol var vi 14e. Lite synd att vi inte lyckas bli bästa skånska båt utan slagen av Tomas Franzén och Lars Lindgren med två poäng. Generellt sett så är vi med på ett helt annat sätt i år.
Nästa race - Kieler Woche.
Resultaten hittar ni här:
Tack. Du skriver så himla trevligt. Man är nästan med ombord, tycker jag. Lärorikt också.
SvaraRadera