Klarheter
*Alla måste skaffa certifikat eller mätbrev
*Båten får ett SRS tal som gäller. Går inte att byta utan att gamla talet blir ogiltigt.
*Inga avdrag är tillåtna. Båten får en konfigurering.
*Mätbrev gör det möjligt att köra asymmetriska spinnaker på bom
*Med mätbrev så är vridbart peke tillåtet.
*SRS talet ska komma så nära som möjligt. Inga säkerhetsmarginaler mer i mätbrevsklassen.
Oklarheter
*Kommer breven och certifikaten att vara offentliga/publiserade?
*Hur stora straffen kommer att bli för olika konfigureringar.
Något mer som är klart och oklart?
Jag har kollat igenom www.blur.se och de svar jag fått i tidigare inlägg.
Är det johan wallin man snackar med för att få in gennacker på standardmätbrevet...
SvaraRadera/D29
Om det är Dehler-Johan du talar om så kan han kanske lobba så att gennaker finns med som standard på Båtdatabladet.
SvaraRaderaFast bättre vore kanske att kika på möjligheten till assymetrisk spinn på bom?
Är det en "gammal" gennaker med LYS-mått så är det nog bättre att ta det på ett certifikat för standardbåt och välja bort spinnaker. Då finns möjlighet till lägre SRS-tal enligt de inofficiella Seglarförbundsrepresentanterna som uttalar sig på www.blur.se.
Skulle tro att det är oklokt att ha både spinnaker och genacker i standardcertifikatet. Det höjer nog bara SRS talet.
SvaraRaderaDet är nog bättre att skicka in och be om ett mätbrev.
Hej, det står på SSF:s hemsida att SRS bygger på empiriska värden och att det därför inte kommer att bli officiellt med mätbrev.
SvaraRaderaJust den förklaringen känns ännu mer obegriplig. Varför inte full transparens? Vad är man egentligen rädd för?