Svensk segling brottas fortfarande med sin otydlighet.
Det är svårt att vara tydlig mot sponsorer, media och seglarna. Det är inflation i SM och klasser.
Svenska seglare syns inte internationellt vilket får som följd att vår sport inte heller får några rubriker i media.
Jag tror ett sätt att komma till rätta med en del av problemet är att slopa SM-statusen för samtliga klasser som det inte seglas NM/EM/VM i.
Vi behöver flytta vårt fokus från det lokala planet till det Internationella.
Vilka andra initiativ behövs för att öka konkurensen och statusen i svensk segling?
Hej, Anders!
SvaraRaderaDet förslaget är klart vettigt. SSF borde absolut bidra till att man flyttar focus till de internationella klasserna. Det här "lokala harvandet" i "udda båtklasser" (internationellt sett) ger inget lyft till svensk segling på EM,VM och OS nivå.
Dags för SSF att vara tydliga.
Breddseglingen i Sverige berörs ju inte av detta alls.
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com
Svenska Seglarförbundet jobbar just nu på att skapa
SvaraRadera"seglingsarenor". Perfekt för att få lyset på mästerskapen. Bra nytänk.
Verkar bra för de som vill satsa ordentligt (både krav på SM-klasser och arenor) men för den vanliga Svensson med IF-båten eller Accenten riskerar det att tunnas ut ännu mer med möjligheter till kappsegling.
SvaraRaderaÄven SRS har en tendens att skärpa kraven och ta bort buskkören.
Ett av kraven från RF för föreningarna är att det ska vara tillgängligt för alla riskerar att glömmas bort.
Att satsa på topp är bra men utan bredd blir det bara en elitsatsning som vi följer via Internet.
Att ta upp materiel som har slutat att tillverkas tycker jag visar på ytterliggare ett problem på hur det är idag.
SvaraRaderaTänk om squashspelarna bildar en ny klass för de gamla racketarna. I segling håller vi liv i gammal utrustning genom att vara frikostiga med SM-status.
Tävlingsutrustning på SM nivå måste väl ändå vara tillgänglig att köpa på marknaden?
Ställ ytterliggare krav på att det ska gå att få tag på konkurrenskraftig utrustning för alla för att det ska bli SM-status.
Jag får nog förtydliga mig lite ;-)
SvaraRadera"Verkar bra för de som vill satsa ordentligt (både krav på SM-klasser och arenor)". Med det menar jag att SM bör vara något exklusivt. Iofs så har kraven om godkänd klassregel och 20 båtar varje gång (rätt antal?) degraderat några från SM till RM.
När det gäller IF-båten så bör det inte vara något problem att få tag i båt eftersom det tillverkades ungefär 3.000 stycken och bara här i Oxelösund så står det några helårsuppställda på land. Accenten kom 1974 och byggdes i drygt 750 ex så även där borde det gå att få tag i en att fixa till. Men min tanke var inte SM i de klasserna utan att där finns en stor potential till ökad lokal kappsegling som sen kan få några att vilja satsa mer och bli med på SM-seglingar på SSF:s Arenor!
Med stor lokal bredd så är det alltid några som vill mer efter något år. Jag tror inte man kan bygga allt på nyproducerade båtar när en Farr 25 OD kostar nästan 1 miljon färdig på vattnet. De billiga 50-200-tusen båtarna ger större bredd men kräver lokala arrangemang som en start.
Mitt förslag är ju inget hot mot bredden. Jag tror tvärtom. De flesta av oss sysslar ju med det som är breddsegling.
SvaraRaderaÄr det sunt att man blir svensk mästare i breddsegling?
Jag tycker att SM ska vara en nivå högre. Det räcker att man blir Riksmästare i de flesta klasser.
Sen kan vi alltid diskutera om ISAF klasserna är särskilt internationella. Några är ju klart märkliga när man kollar.
Vad är Micro för något?
Vad är Access 2.3, Access 3.03 och Access Liberty? I alla fall inget som för sporten framåt.
Det är kanske samma problem i ISAF som i SSF?
Vad är det man brukar säga - det är i toppen problemen börjar. :-)
Så vad du vill är att förändra namnet på många SM till RM? På vilket sätt förändrar detta något?
SvaraRaderaJag vet inte om det är rätt att säga på följande vis men många svenska seglare förleds att satsa på klasser som slutar med ett SM. Det finns inget mer att än så.
SvaraRaderaMan blir inte bättre än de man seglar mot. Jag tycker det är viktigt för svensk segling att våra seglare rör sig i de klasser som har störst konkurrens. Jag antar i mitt resonemang att det är de internationella ISAF-klasserna. Här är det uppenbart att SSF måste prioritera.
För att få en topp som är stark krävs också en bredd.
Själv tycker jag också att vår sport borde bli intressantare om vi kan bli Svensk, Nordisk, Europa och Världsmästare i samma klass.
Det blir tydligare och därmed enklare att presentera vår sport för till exempel massmedia. Blir vår sport enklare att begripa blir inte heller tröskeln så hög för att börja. Eller?
"Inte blir man längre för att man hugger av en annans huvud"! Ni fokuserar på fel saker. Vi får inte fler seglare för att vi plockar bort SM-status för udda klasser. Förlorar simningen i status för att en snubbe simmar hem 8 guldmedaljer på OS? Det är en sak vi inte kan göra i vår sport! Visserligen kan någon bli flerfaldig svensk mästare, men det är ju liksom inte på samma planet!
SvaraRaderaPå vilket sätt skulle du motivera IF-seglarna att segla mer om de blir av med sin SM-status? För att nämna några!
Problemet ligger i att vi har för knepiga regler för LYs och andra respitsystem. Det som fungerar, dvs entypssegling är något vi borde satsa mer på. Ändlösa och fjantiga diskusioner om LYS/SRS hit och dit är ju inget annat än skrivbordssegling.