Jag gick in och kollade resultatlistorna på årets Tjörn Runt.
Nästan 20 procent av de tävlande i top 100 hade SWELYSbrev. Är det rimligt att 20procent av seglarna ska ha konservativa respittal? Hur fungerar en regel som har så svårt att bedömma båtarna?
Hur kan man redan vara säker på X-40? Båten finns med i tabellen med tre olika kölkonfigurationer. Trovärdigt?
Hur som helst så här är SWELYSbrevslistan(viss reservation mot att någon båt finns i tabellen):
IOD 1.13
Concorde 38 1.21
Dehler 33 1.23
First 34.7 1.27
First 34:7 1.27
Dehler 34 SV Fock 1.28
Dynamic 35 1.28
X-34 1.28
Dehler 34 SV Genua 1.29
Alltiett 35 1.29
Dehler 34 RS 1.30
J/109 1.30
Bavaria 38 Match 1.31
Salona 37 1.32
Grand Soleil 40 1.33
Seaquest 36 1.33
Kracer 30 1.34
B&R 23 1.35
First 44,7 1.43
First 45 1.44
Arcona 460 1.46
Ilc 40 1.47
IMS 55 Edin Progres 1.68
Diskussionerna om LYS-tal kommer nog aldrig att sluta men jag tror det vore bra om importörer/tillverkare ordnade ett LYS-cert på en båt med "grundstandard". Då vet köparna sen att det kostar om man skaffar djupare köl eller större segel respektive att man får lägre LYS om man tar en grundare köl.
SvaraRaderaAtt sen de flesta båtarna är olika spelar ingen roll om nu alla ska ha cert. Men LYS-certet SKA vara offentligt så att alla vet vad som avviker från "grundstandard". Gärna en asterisk * vid det som skiljer så är det lätt att se vad som är ändrat.
Jag förstår inte varför Svenska Seglarförbundet gömmer sig när det fungerar i alla tre övriga Nordiska länder?
ps. Att man kallar något för grundstandard (eller broschyrstandard eller designmått...) betyder ju inte att kunderna måste köpa en sådan båt. Det skulle bara vara för att underlätta för både LYS-kommitté och arrangörer så det vet vilka mått som gäller.
LYS??
SvaraRaderaläste på seglarförbundets hemsida under High liths från styrelsmöte, att:
SvaraRadera"SRS ersätter SweLYS
Jan Dejmo presenterade förslag på förändringar av SweLYS systemet för att på så sätt. Styrelsen beslutade att SweLYS ersätts med Svenskt Respitsystem (SRS). Dessa förändringar kommer inom kort att presenteras utförligt."
Är det någon som vet vad det kommer att innebära, har inte hört något om detta tidigare?
Kul man tar tag i världens mossigaste regelverk. En eloge till Svenska seglarförbundet.
SvaraRaderaMan kan ju bara hoppas:
- Att icke standardbåtar ska mätas in såsom vi gör i DH2009.
- Alla ska ha mätbrev eller åtminstonde certifikat som i DANLYS
- Klassbåtar räcker att de uppfyller klassreglerna som i DH2009
- Alla kladdiga avdrag och tillägg som seglarna själv avgjorde innan racen försvinner.
- Ett mätbrev per båt
- Att köra asymmetriskt på bom är tillåtet som i DH2009
Några andra önskemål?
Bäst vore om SSF skrotade hela idén och bestämde sig för DH2009. Det är väl att önska sig för mycket men det hade underlättat för oss i Öresund.
Anders, håller helt med dig på alla dina punkter.
SvaraRaderaTror nog att punkten "alla kladdiga avdrag som seglarna själv avgör" ,retar mig mest
Hoppas att nya SRS blir bättre och rättvisare även för seglare med nyare båtar, till och med de som seglar med gennaker:-)
Intressant att Seglarförbundet diskuterar en så "stor" sak i mitten av januari.
SvaraRaderaSka det igång i år?
Har det gått ut på remiss till klubbar?
Är det gamla LYS med nytt namn?
Vi konspirationsintrigörer anar att Svenska Seglarförbundet gör det här för att slippa samarbeta med NorLYS ;-)
SWELYS har väl ändå gjort sitt i sitt nuvarande skick. Heder åt SSF som fösöker förbättra.
SvaraRaderaKolla i listan på Tjörn Runt. ungefär 20% av seglarna har skickat in sina egna data från broschyrer och data blad. Fått ett uppskattat konservativt LYS-tal. Hur rimligt är detta? Man försöker inte ens få ett "rätt" LYS-tal till de nya båtarna. Det ska inte gå att vinna med dem helt enkelt. Det är ju gråsosseresonemang över hela SWELYS-upplägget.
- Ny båt?
- Då har du råd och komma längre ner i listan.:-)
Hela Danmark seglar efter DH2009. Danskarna har inga problem med att mäta in sina båtar. Jag tror att en sportsligare regel gynnar sporten.
Jag tror att ett mätbrev/certifikat mot avgift och uppmätta segel öppnar för att den bästa regeln ökar.
Jag tror också att det är bra för SRS. Gratis ger ju per automatik att det jobb som görs ideellt inte värderas heller.
En rimlig avgift => gynnar utvecklingen av SRS => roligare segling => fler seglare.
Vi får väl se vad som det blir av detta. Gamla Scandicap som sedan blev DHxxxx har ju hela tiden utvecklats och som jag förstår så fungerar detta bra idag eller...? Enkel mätprocedur är det ju också. LYS eller vad det nu kan bli som bygger på visst godtycke kommer alltid att innebära subjektivitet.
SvaraRaderaVarför kan de nordiska länderna inte enas om t.ex. DH för att kunna bilda stora startfält? Jag antar att många entypsbåtar inte ens behöver mätas såvida man uppfyller klassregler.
Är det bara prestige eller vad är det som stoppar upp?
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com
De som utvecklar DH tar seriöst på uppgiften idag. Regeln fungerar bra. Den tar hänsyn till mycket. För oss i Öresund är det bara jobbigt med nuvarande SWELYS om vi vill segla seriöst på danska sidan efter DH.
SvaraRaderaSWELYS har ju kvar gamla IOR synen på tex spinnakern där man hänger upp tillåten maxbredd på j-måttet funkar inte riktigt om man vill ha snabba segel.
En klassregel kan tillåta ett helt annat utseende tex X-99. De får ju goa spinnakrar medan de båtar som får en SWELYS standard får klara sig med dessa IOR slipsar till spinnakrar. Ett exempel.
Håller med om att Scandikap var tillräckligt enkelt även om resultatet var "onödigt" bra för oss ombord på Banner 28:an som mätte ungefär som en RJ85:a. Vad jag förstått så kommer alla Folkbåtsägare att gilla DH2009 - gäller det IF-båtar också tro? I så fall kan det bli ett lyft för kappseglandet i Sverige när 3.000 potentiella vinnarbåtar dammas av!
SvaraRaderaAtt LYS skulle vara något jobbigt för de som inte vill segla efter det förstår jag inte ;-)
Oavsett vilken respitregel som används kommer någon båttyp att gynnas under en viss typ av bana/vind. En fördel med ett system som LYS är att det GÅR att justera orimligheter. Om sen administrationen inte gör det så är det ju inte LYS det är fel på...
Ett annat sådant exempel var Crown 31 som jag gastade på de första åren. Då seglade vi på 1,16 och det gick bra med seger på Arkö Runt (över 300 båtar) och även på One of a kind (scratch). Sen började båten tillverkas i Finland under namnet Fnngulf 31 med 20 cm kortare E-mått. Där fick den 1,15 i FinLYS. De svenska båtarna högg då av skothornet och anmälde sin "Crown 31" med LYS-cert baserat på Finngulf 31. Att det sen byggt ut toppen på storen så det väl kompenserade bortfallet där nere struntade Seglarförbundet i. Undantaget som bekräftar regeln blev Seglarförbudets kommentar efter många försök till fråga.
Alla båtar kan registrera en klassregel hos seglarförbundet. Det finns en mall på nätet som är lätt att använda. Där specas bl a seglemåtten och det är bara för klassen att välja. Vill man ha en bred spinn så är det bara att skriva det. Enda problemet är väl då att LYS-talet och, gissar jag, även DH-talet baseras bl a på segelmåtten. Vilket är då viktigast - häftig spinn eller lågt respittal?
DH2009 är inte klar än.
SvaraRaderaAtt per automatik anse att båtar med maxbredd på spinnakers som är 1.8*J är nog att förenkla en regel om man vill ha lika förutsättningar.
Det är klassförbunden och inte LYS som bestämmer vilken spinn och andra seglemått som båten ska ha. Finns inget klassförbund/klassregel så har LYS en grundregel.
SvaraRaderaSå i det är båtägarna själva som accepterar LYS-tolkningen om de inte engagerar sig och bildar klassförbund och klubbar en klassregel .
Contrasten 33 skrev om klassregeln för några år sedan för att få bestämma själv istället för att styras av Seglarförbundet.
Gör så - mer klassregler åt seglarna!
Ta kontakt med Stefan K via DehlerDoris eller www.dehlerclub.se
SvaraRaderaHan var drivande bakom klassregeln för Contrasten och kan säkert hjälpa med klassförbund/klassregel för Dehler 34 DD och SV. Själv jobbade jag lite vid tangentbordet med klassregeln och kan tänka mig att knappa lite till...
Lugna er tills ni läst nya SRS-klassregler........
SvaraRadera/A
Suck,
SvaraRaderaHemliga LYS-cert...
... och anonyma utspel om vad man borde läsa...
Är det månde Seglarförbundet som uttalar sig?
Var finns viljan till att informera och delaktighet?
Erik
SvaraRaderaSRS blir något annat än SWELYS.
Jag tycker det är bra att SSF gör något åt SWELYS som gått ur tiden i sin nuvarande form.
Skulle tro att SSF i skrivandets stund jobbar med en utförlig presentation och lansering av SRS. I vanliga fall så kommer ju Lystabell och regeländringar i tidningen Segling på vårkanten och det gör det säkert även för SRS.
SvaraRaderaDet blir nog bättre med SRS , kan iallafall inte bli mycket sämre än SWELYS.
SvaraRaderaMen jag undrar över tajmingen och det kryptiska hemlighetsmakeriet, det verkar (om man läser mellan raderna) att vissa vet lite mer vad införandet av SRS kommer att innbära.
För oss alla andra, vad skall vi göra med våra segelbeställningar, själv sitter jag med en beställning på en ny gennaker.
Om inte konjunkturen gjort det redan så lär denna ovisshet göra det svårt för segelmakarna i vår.
Men de kanske också vet något om SRS?
Själv har jag bara beställt en fock för 10-15 m/s av Åke på Gransegel. Seglet som vi verkligen saknade i fjol. Den lär ju inte påverkas av reglerna.
SvaraRaderaDen stora frågan vi har är om vi ska satsa på topphissade asymmetriska på bom. Båten är så otroligt hanterbar på undanvind.
Rodret biter sig verkligen fast i vattnet och gör båten fantastiskt hanterbar.
Tänk er en 130m assymmetrisk. Undrar hur en sån gör sig i SRS? I DH2009 funkar det. :-)
http://www.blur.se/2009/01/30/lys-blir-srs-svenskt-respitsystem/
SvaraRaderahttp://www.ssf.se/tk/lys/info.asp
SvaraRadera