lördag 31 januari 2009

Mässan i Göteborg - Claes rapporterar III


Båtmässan i GTB är över förväntan i dessa tider av kris.

Bravo Bengt Wallin & Co som "roddat ihop" en sån mängd utställare och tom. fler segelbåts utställare än i fjol.
Helt klart är tendensen på mindre båtar vilket känns rätt, varför skulle man som ett par i 50-års åldern sitta i en 40-60 fotare, bara för att det går att lösa seglingen via smarta prylar som el eller ännu bättre el driven hydraulik, det som sammanfattas i ordet "knappsegling".
Detta kostade bara en otroligt massa mer pengar, samt blev ändå svårt för ägaren/seglaren, man tar inte ut en 50 fotare på en liten runda mellan jobbet och hemmet 17-20 på sommarhalvåret,trots all utr.
Nä nu satsas det på mer vettiga 28-37 fotare, från alla olika varven samt till olika målgrupper.

Najad har satsat på en ny Najad-55, men det är väl en produkt som tar tid att ta fram, så denna har väl kommit ut nu men påbörjats 2007, kanske. Får hoppas för detta stolta varvs skulla att denna kategori Européer fortfarande har en massa pengar som det trots allt går åt. Fin båt i alla fall, mer segel, mindre deplacement samt finare undervattenskrov samt djupare köl än tidigare,kortfattat mer segelbåt (skepp) än motrseglare.
Läs mer på: http://www.najad.se/

Flera nyheter inom 30-35 fot är sevärda, bla. Dufour-34 E, Bavaria-35, bägge har bättre nyckeltal än tidigare, dvs MER segelyta, kölvikt, djupgående, MINDRE deplacement, extra pråliga inredningar, alltså roligare och enklare att segla.

Fortfarande ofattbart många stora eller supersnabba motorbåtar som skryter med otidsenliga argument som maxfart 35-38 knop, och som drar mellan 2 och 4 liter per nautisk mil.......700-1000 liter stora tankar, snart kostar sjömack diesel 20:-/litern........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar