Imorgon är det dags för träning. Nu börjar vår båthanteringsträning inför nästa säsong på allvar.
Imorgon ska vi träna på att hålla fart i båten så vi kan passera linjen i full fart på skottet.
Vi har haft svårt att hålla fart i båten just i startögonblicket. Vi har varit rätt positionerade men inte kommit igång med full fart. Det har varit särskilt påtagligt om vi positionerat oss tidigt.
Ett tips som jag fick av Claes Hiersemann, som fått det av Ken Reed en gång, för att träna på att hålla fart i J-24 är följande "cirkel träning".
Lägg ut en boj och segla i en cirkel runt den enligt sketchen. Det gäller då att börja träningen med att försöka hålla en radie på ca 10 båtlängder. Båten ska trimmas för maxfart hela varvet runt. Dra i cunnningham, justera bomuthal, släppa häcken, köra med focken i lovart på länsen.
På detta vis kör man tills det sitter och alla har hittat sin uppgift.
En i besättningen får se till så man håller 10 båtlängders avståndet.
Som steg 2 minskar man sedan radien.
Det ska bli kul!!
Jag har noterat samma sak på vår båt men har nog funnit att det just i starten är andra saker som stör. Turbulens från andra båtar och korssjöar gör att man gärna trimmar för hårt och plant. Mer power och ev twist så att någon del av seglet har rätt skotvinkel när det är snurrigt.
SvaraRaderaKan f.ö rekommendera North U:s böcker "Trim" och "Tactics", de är bra källor att ösa ur. För startsituationer påtalar Trim just risken för att man övertrimmar i starten både pga turbulens, vågor samt att en del trim säkert kommer ur stridens hetta... :-)
Jo, det är nog så som de säger i boka.
SvaraRaderaMen att ligga still och accelerera med en Dehler 34 är nog inte riktigt rätt taktik. I en Mumm 30 är det ju en annan sak.
Däremot tror jag vi i högre utsträckning behöver "ha ångan uppe" och ta ett hål med fart.
Det viktigaste för oss med den här träningen är ändå båthantering.
På vår båt så behöver vi alla fokusera på våra egna roller. Att lita till att de andra löser sin uppgift är viktigt att träna på. När detta sitter så är det lättare att "Keep the head out of the boat". Då blir det strategiskt seglat och vi slipper att fokusera på att misstagen inte ska uppstå.
Det kommer.