tisdag 26 augusti 2008

Watski2Star Kattegat med Rie - en rapport

117 sjömil för en stor stark & lite kinesamat på Anholt..

Efter att värmt upp i våras med Watski2star.se med Tyrik så tyckte Rolf & jag att det kunde vara trevligt med lite danskt saltvatten. Eftersom Rolfs Beneteau 27.7 var lite för liten enligt den danska inbjudan så fick det bli vår Luffe 37 så Rie anmäldes i vintras.
(Det visade sig senare att det hade gått att segla Tyrik då hennes DH är högt nog, men bestämde oss för att köra lite classic racing med Luffen). Konstruktionen fyllde faktiskt 25 år på förra Bella Center Mässan.. Detta får man komma ihåg när man hamnar i mysiga klassindelningar med X-37, X-362 och andra moderna racers.

Fredag 22.8. – Start kl 12.30.
Den lilla vind som fanns kom givetvis från Anholt.. alltså krysstart med mer nordgående ström än vind när startskottet gick.. så det gällde att vara försiktig. Vår start visade sig vara lite väl försiktig men vi kom iväg hyfsat. Efter att jobbat upp speed och kryssvinklarna så hade vi hyfsat bra gång på Rie och hängde med upp mot Hornbæk.
Nu började lyfttendenserna.. vinden gick på syd – precis som meterologen från DMI hade spått. Babordsslagen blev högre och högre efter nån timme så var det roliga slut..
30 nm halvvinden till Anholt syd började. Vi kämpade och jagade tiondelar hela tiden..
6.0 knop ibland 6.7. Vi hade tur som kom iväg så här pass tidigt. Det visade senare att de andra klasserna som startade efter oss fastnade i ’’Kullens Doldrums’’ många bröt efter en 4-5h stiljte. Två båtar av vårt tio starka LBS gäng fick nog och satte på Penta genuan. Rolf och jag kämpade med våra tiondelar och saknade Gennackern i Tyrik..

(Gransegel kanske kan trolla fram en Code Zero Luffespecial tilll 2009..) Det sägs att det är tillåtet i DH mot sämre mätetal.. men det kan det kanske vara värt..
Bröderna Roth var lite förgrymmade i sin X-43 över den Luffe 4004 som hade valt att höja sitt DH med ett ’’Code Zero’’ segel och som gick mycket bra på de öppna bogarna som det blir på sådana här ängakör..
Nåväl efter att ha satt min halvvinds tjockespinnacker 5 nm från Anholt syd och kämpat oss fram i 0.8 knop så kom vi runt bojen Anholt Syd vid ca. kl 23.00. Nu dog vinden även för oss. En fantastisk natt väntade, ganska hägftigt att se kattegatt ligga som en spegel med nästa fullmåne och lanternorna och stjärnorna.. Detta är Watski2stars grej.
Att få vara med om en sådan härlig naturupplevelse är svårbeskrivet – måste upplevas.
Rolf fick nog – han tog en frivakt.. jag satt och myste med schweitzernöt och Rie rajsinggodis (Russin & nöter & vatten). Vi gjorde 0.4 över grund med strömmen norrut vilket var skönt. Vi hade bar 4.8 nm från bojen in till hamnen.. men när navigatorn var på sitt toppenhumör så sade den 11h ½ till waypoint..
Hur som helst så kom det lite ’’landvind’’ igen från Anholt.. kryss förstås men vi gjorde mer och mer fart.. vi had dragrace segling med bavaria Match38 hela vägen in till mål.
02.51 fick få som måltid. Härliga 3h på Anholt. I år hade man fått hjälp av danska marinen så det låg ett rejält fartyg och tog målgången utanför piren. I fjor lär det varit mycket action här vid målgång i hård västvind. Väl inne i hamnen så blev vi mottagna av HAS funktionär som pekade var vi skulle lägga oss för att kunna få en liten stunds vila utan att förtöja om. Kanonbra organiserat så att båtarna låg i olika delar av den södra delen av hamnen. Uppe på krogen ’’molevitten’’ väntade mat och härlig stämning.
Rolf och jag tyckte det var en härlig känsla att äta middag 03.30 en fredagnatt/lördagmorgon.. men oj vad god ölen och maten var. Snabbt tillbaka till Rie för 1h timmes vila och lite kaffekokning. 05.51 var det dags för start.
Vi har tur, vinden har börjat blåsa igen.. upp med stora spinnacker & vips var vi ute vid Anholt syd på ett litet ögonblick.. Efter rundningen börjar det trevliga lördagsvädret..
Klockan var väl ca 07.00 när det började regna.. ja sen vet ju alla hur trevligt vädret var den 23.8.. det regnade väl nästa hela dygnet. Vinden kom ju i 90 grader.. & det är 132 graders kurs från Anholt Syd till Helsingör. 53 nm. Så den bet lite den bogen..
Rolf var lite sur för han inte fick ’’pina’’ (styra på Rie språk).. jag rev väl av de första 25 sen var det dags för en mysig lovartskoj.. Rolf hade lite tur det öppnade upp något och vi kunde släppa på skoten.. & Rie sköt iväg i fin fin fart.. stora genuan och ett rev..
Någon påstod att det var 13-14 i byarna.. tur att man inte har vindmätare.. men vind var det så det räckte.. Klockan 15.00 går vi lite glada över mållinjen. Klockan 16.00 lämnar vi in loggbladet och nummerskyltarna och får vi vår Mount Gay Rom och festen kan börja. Efter ett trevligt SMS från bröderna Roth om kall öl & GD i XAR så glider Rolf och jag av våra goretex kostymer och glider ner i deras mysiga X-43.


Värmaren i Rie får gå 12h. Snabb dusch och vi är riggade för prisutdelningen som HAS har arrangerat i tältet på mitt molen i Helsingör. De sista båtarna går i mål under tiden alla sitter och äter italiensk buffé och när det kommer in en besättning och skall lämna loggbladen så jublar hela tältet och applåderar.. mkt trevligt.. En härlig prisutdelning med många fina priser från Watski och andra leverantörer till branschen.
Efter prisutdelningen så har man ett lotteri ibland alla närvarande deltagare.. på diverse fina priser.. bärbar PC.. stora segelcheckar från Quantum sejl m.m. Rolf vinner en ny uppblåsbar flytväst.. Vid 22.00 tiden deckar rolf och jag och bestämmer oss för frivakt.
Så sailors – fixa en kompis och var med 2009. Watskis tema: Sailracing with a friend and stay friends after.. som man sade i Helsingör. Inför 2009 så kommer troligtvis LBS köra
Ett nytt konsept ’’Öresund2stars’’ – Svinbådan – Falsterbo rev – LBS.. vid 25 anmälda båtar så kör vi.. kolla www:erna i vinter.. Så det är bara att ta din kompis och ut & segla & kul.

Med vänliga Luffe hälsningar / Lars Jörnvi & Rolf Engels.

1 kommentar:

  1. Tack för en underhållande rapport. Planen var att vi skulle deltagit i år men vi saknar VHF som tydligen var ett krav. Jag provseglade dock sträckan i somras så nu är vi förberedda.

    Ses nästa år.
    Mattias - Veja

    SvaraRadera