onsdag 4 juni 2008

Watski 2Star Baltic - en rapport från Tyrik Lars Jörnvi och Rolf Engels

Pitstop i Visby.. E Tyrik minst eller..
Datscha lägger ut.. vikka linjer....
Pitstop Visby - Har inte alla dehler 34 svarta master...
Här kommer en liten rapport från vårt Watski2star med Tyrik.
Tyvärr hade all vår vinterträning gjort att vädergudarna slängde tärningarna till ett Högtryckscentrum mitt i Östersjön..
Då Tyrik väger 3 ton och behöver lite vind för att komma igång så var det trögt i lättvinden.

Loggbok Tyrik - Watski2star.se 2008.

28.5 Onsdagkväll. 20.30:

Dags för start - Race 1/88 NM- Oxelösund - Visby. Vi går ut 19.30 och kollar om vi kan få lite speed i Tyrik.. - det visar sig att det blir lite svårt i den lätta vinden samt de luriga träden... under 4 m/s har vi problem.. tyrik suger sig liksom fast i vattnet... men när vinden kommer så lättar hon och börja dra riktigt fint.. Vi kryssar ut och rundar de yttre öarna och sätter kurs mot Grässkärs fyr.. vinden öppnar... Äntligen gennacker..
nu dj skall här seglas... vi går fint... tar igen tappet på kryssen och rundar i topp 5 i klassen.

Cirka Kl. 22.00 rundar vi ut mot Gustav Dahlen blir det spetsig halvvind.. här kommer några av de större båtarna fatt oss igen..
Efter Gustav Dahlen väntar en mysig kryssbog på 50 NM med kurs 150 grader mot Visby. Lilla Tyrik (vi är bara 27.7 fot) får se sig omseglad av de flesta..
de större båtarna kommer som pilar bakom oss hela den klara fina natten.

29.5 Torsdagmorgon 08.00:

Gotland dyker upp i horisonten. Kl. 09.20 går vi mål. Vi har kämpat hela natten för att hålla Tyrik på maxspeed men får se oss omseglade på denna
långa bog och slutar på en tung nionde plats (sist i klassen). In i Visbys trevliga hamn - laddar batterierna både i Tyrik och våra magar.
14.21 är dags för nytt friskt start RACE 2 76 NM sprint till Borgholm/Öland. Även denna bog mot Ölands Norra udde visar sig bli mkt spetsig.. De första
30 nm får vi gå för full kryss.. men sen framåt kvällen så mojnar det upp lite och vi kan släppa en aning på skoten.. men vinden har givetvis vridigt emot..
Full kryss ner i Kalmar sund och vid ca 1 h efter solnedgång är dags för första riktiga ’’Doldrumet’’.. En vacker stjärnhimmel och blå Jungfrun att vila ögonen på..
Vi gör 0,5 knop ibland över grund.. ibland ligger vi helt stilla en mkt tuff natt väntar Rolf och mig.. Alla båtarna ligger sprida ute Kalmarsund.




30.5. Fredag gryning 04.00:

Framåt gryningen så lyckas vi hitta ett par tunna kårar och kör ”Danskt” in på land.. Finns det vind eller kommer de vind så kommer den vid strandlinjen brukar mina danska vänner säga.. Vi lyckas jobba
in Tyrik så nära att vi kan klappa korna i rumpan.. & vid soluppgången börja vi kryssa söderut längs öland i de mkt svaga kårarna. När vi går utåt i Kalmarsund
så stannar vi direkt.. så det blir till att stagvända och hålla oss mycket nära hela tiden.. Efterhand ser vi att de båtar som ligger ute i Kalmarsund ligger helt stilla..
Vi ’’äter’’ land på dem allihop.. Detta behövde vi.. efter den tunga starten i högrtycksvädret.. Vinden öppnar och vi sätter Gransegels monstergennacker.. äntligen lite redigt tryck i Tyrik.. 6-7 knop mot Borgholm. Men när vi går i Mål i Borgholm kl 14.21 så går ledaren i vår startgrupp 2 en Wasa 38 & S:30:an Elida ut.. 5h före.. Blir man lite knäckt.. eller.. Men in i Borgholm, Rolf fixar bacon & ägg sen blir det upp till vårdcentralen.. jag måste ha lite brännskadeplåster.. lårskadan från nattens kaffekokning.. Rolf hittade givetvis en redig håla mitt i kaffekokningen
så jag lyckades koka lite skin också.. aja.. plus ett snabbesök på ICA för lite sportdryck till skeppare Rolf så han blir glad.
Efter att ha ätit och vilat lite så kommer Rolf svärmor på ett snabbesök, samtidigt så ser Rolf att våra konkurrenter kastar loss tidigare än oss och ger sig iväg trots att de kom in efter..
Nu tar det fn i skånepågarna - upp till regattakontoret och frågar hur detta kan ske.. då visar det sig att någon storbåt har lyckats förhandla till sig tidigare start... och vips sprider detta sig ut i hamnen.. Alla vet ju att vinden försvinner med solen... och vi får bråttom iväg att jaga konkurrenterna - 17.50 lyckas vi få som ny starttid. Endast 25 minuter tidigare än den vi skulle starta.. Vinden ligger på från Öland SO - så det blir tryck i vår gråa goding .. halvvägs upp i kalmarsund mot den magiska Blå Jungfrun. (Det gick ett rykte inom Watski båtarna att det är några gamla vindhäxor som alltid djävlas med seglarna vid Blå Jungrun.. inte utan man börjar bli lite skrockfull). För i höjd med denna magiska Ö så börjar givetvis vinden att avtag..
Hela fredagnatten kämpar vi med öppna skot och ibland gennacker för att få lite fart på Tyrik.. men det är MKT tufft.. kanske 0,5 & ibland 1 knop.. J80:orna sticker ifrån .. i denna mkt lätta vind orkar inte Tyrik visa var skåpet skall stå.. vi får se oss ifrånseglade trots hårt kämpande hela natten.

1.6 Lördag morgon 08.00:

Fortfarande ingen vind att kalla vind.. bara en del små kårar och mycket bleke.. Rolf och jag börjar bli lite knekta... VAR är våra långa goa Watskisurfar.. som vi drömt om hela vintern.. Östersjön ligger som en spegel.. Vi lyssnar på ’’ring så spelar vi..’’ och jagar tiondelar.. men det går inte fort. Hela förmiddagen kämpar vi och hoppas på att det skall komma en go sjöbris.. men den orkar inte ut till oss.. Vi klämmer en burk chiliconcarne.. och lyssnar på sjörapporten 1300.. - NO 2-7 lovar de.. men inte får vi det..
kl. 13.20 belutar vi att bryta delseglingen nr 3.. med ca 90 nm kvar att segla.. Vi ligger nu öst om Västervik. Då Rolf har levererat ett och annat kapell på ostkusten så har han en del kamrater, & vi får hjälp med båtplats och hyrbil. På kvällen slår vi nytt fartrekord i Watski2SB - 66 knop i en Toyota riktning Oxelösund. Våra familjer och Rolfs vänner börjar ringa..
Transpondern vi hade fått låna av OXSS funkar ju lika bra på land.. tur för oss att de inte samkör med polisen.. Nåväl, 40 mil senare så är vi åter i Västervik och delar en pizza och löser världsproblem. Det skall tilläggas att när vi gick in mot Västervik så möte vi Cayennen ”Peppar” som låg och kämpa inne vid land.. - Deras målgångstid blev söndag 11.45... Rolf och jag vågar inte tänka på vad vår skulle kunna har varit.. Maxtiden var kl 18.00 på söndagskvällen. Men vi hade båda tider bokade på våra jobb på måndagsmorgonen..
Vi väl ca. 20 båtar som fick DNF på denna delsegling därav så slutade endast på plats 7 av 10.. Men vi kommer tillbaka.. nu närmast i augusti skall vi segla den danska Watski2star till Anholt men det blir i min Luffe 37 då Tyrik är under 30 fot som danskarna har satt som undre gräns.. & nästa år skall vi nog försöka oss på den Norska Watski2star.
Och till alla goa webseglare kan vi bara säga
- Att ’’ut och fånga de rediga surfarna i Öresund/Östersjön/Kattegatt..
- Det är då man lever på riktigt.. vikka vibrationer.

Trevlig Sommar önskar Team Tyrik - Rolf Engels & Lars Jörnvi

1 kommentar:

  1. Kul att läsa om ert äventyr Lasse!
    Jag får väl försöka övertala Mats att anmäla oss till den Danska i höst.

    SvaraRadera