tisdag 17 juni 2008

Kullaseglingen - en rapport från Veja

Mattias Bodlund med bröder körde första racet i First 31.7an Veja. Jättekul tycker jag som kappseglat henne i flera säsonger. Hon förtjänar att det kappseglas med henne.

Här är Mattias rapport:

Hej Anders

I allt var tävlingen mycket trevlig. Bjöd på mycket varierande väder då det kom stor vrid i varje moln och skur som drog förbi. Det var utlovat medelvind på ca 5 m/s men jag skulle gissa på att det låg en bit över. Upplevde alt från 2-10 m/s. Starten var kaotisk då man tydligen inte hade funktionärer nog till att lägga ut ordentliga dvs att starten gick på bojar som knappt var synliga i den krabba sjön. Sedan kunde man inte höra skotten då klubbens pistol är av leksaks modell. Tycker personligen det är lite dåligt att man är så dåligt förberedd. Med alla de sponsorer och anat de reklamerar med så verkar det konstigt att de inte kan få i hop nog med folk till en ordentlig start. Nog om detta.
Banan var lagd så vi skulle segla halv vind upp till fyren Osar för att sedan kryssa över till Gilleleje nord för att sedan segla undan vin tillbaka till Helsingborg. Det gick dock inte länge förrän det första vridet så det blev kryss upp till fyren som sedan fortsatte helt över till Gilleleje. Vi kunde enbart se båtar gå på den danska sidan över till Hornbæk. Kan dock tänkas att vi missade någon. När vi närmade oss Gillelejse mötte vi de flesta från den stora klassen som kom farande för fullt med gennaker/spinnacker vilket var en vacker syn. När vi sedan rundade så vred vinden igen och vi fick en ganska tight slör/halvvind ner mot Hbg med spinnaker. När vi närmade oss Hbg kom en ordentlig körare så vi passade på att broacha för att sedan ta ner spinnakern. Vi hade sedan en hel del vindhål och annat innan vi passerade mål linjen. I stort en mycket vacker och kul segling som vi helt klart återkommer till. Vi skippade seglingarna i dag framför en avslappnande brunch i solen. Var i stort sett bara Xpresser och BB 10 meter som var ute.Hade sedan en fin kryss hem längs den danska kusten. Har dock en båt full med våta segel så nu får det gärna komma lite torrt väder så vi får torkat ur.
Nu skall jag sova.
Mattias

En del förbättringar är alltså möjliga. Kul att ni var med.

10 kommentarer:

  1. Bra referat!

    Seglade också tävligen ombord på Leif´s Seaquest 36. Mycket fin båt med bra driv! Håller med om startförfarandet. Av en ren händelse kikade jag in mot starttornet när det skulle vara 4 min kvar till start. Döm av min förvåning när man ser "blue peter" åka upp inne i ett uterum/altan... Har inte hört eller sett något tidigare. Förvisso är det flaggorna som gäller men känns lite onödigt svårt att inte hissa flaggorna med fri bakgrund! Vad sedan gäller startbojarna var det två halvmeterhöga bojar som guppade runt fint i sundet...

    Annars var det en intressant segling med skiftande förhållanden. Från vindstilla till 8-10m/s. Vi diskuterade om det var bäst att tidigt gå över mot danska sidan och hålla sig nära land eller fortsätta längre norrut? Vad tror ni som seglade? Var sydgående ström på drygt 1 knop.

    Niclas

    SvaraRadera
  2. Tack. Seaquest en helt klar personlig favorit. Vilka linjer. Jag lurade lite på samma - såg dock ingen som gick på svenska sidan. Tyckte vi kom en aning långt söder ut vid Hornbæk då vi låg över tre distans söder om linjen mellan fyren och Gilleleje norra. Vi också lite fokuserings problem då det hela tiden diskuterades fram och tillbaka om och hur vi skulle hinna hem till avsparken kl 18.

    Nu skall det förtydligas att den enbart är en av mina brödrar som är fast besättning när vi kappseglar här hemma i Köpenhamn. Helgen till ära så blev resten av ordinarie manskap utbytt mot mina syskon varav en är bosatt i Råå. Vi hade en super trevlig dag på vattnet och tror helt klart vi gör det igen nästa år så kanske ordinarie manskap kan komma upp till söndagen nästa år.

    Blod är ju tjockare än vatten. ;-)

    SvaraRadera
  3. Tja !

    Gick ni direkt över till danska sidan efter Svinbådan niclas och mattias ?
    Vi gjorde den bedömningen med expressen att det var minsta förlust av väg i motström att gå över direkt och slå lite uppåt på danska sidan på väg upp till gilleleje norra.
    Tror vi runda 10 minuter efter X99 orna och X332:an där och tog in enormt mycke mark på sista distansminuterna upp dit innan läns/slören hem til hgb.
    Vi gick längs danska sidan på djup ungefär runt 4-5 meter och det borde varit mycket mindre ström där än längre ut på 25-29 meter.
    Det känndes som rätt vägval, vi såg flera av dom stora båtarna som kryssade upp längre ut på djupare vatten medans vi och Luffen fortsatte ända in.

    Det tog oss knappt 4 timmar upp till gilleleje nordpricken och 2 timmar tillbaka till hgb så det gick rätt mycket snabbare hem :D

    Söndagens banrace sen gick som tåget i 6-10 m/sek och vi spika alla 3 racen då oxå.

    Årets expresserie är än så länge för vår del 10 raka förstaplatser :D

    // mattias a swe 39

    SvaraRadera
  4. Grattis Mattias a till spikarna. imponerande.
    Vi gick också samma väg som ni men kanske en aning längre ut. Enligt våra instrument var motströmmen ganska konstant. Vi gick dock inte hett in men till ca 4 meter.
    Vi kom hjälplöst efter i starten då vi tappade en keps som tydligen var dyr. Dvs att vi kom lite efter där och låg bland de sista när det första vridet kom upp mot fyren. Dvs att vi fick kryssa ganska lång bit av första streckan. Sedan valde vi att följa er i Expresserna - Express seglare brukar veta var man skall gå. Vi räknade också med att ni var från Hbg dvs att ni hade bra styr på omgivningarna ;-)
    Hoppas vi kan bjuda lite mer motstånd nästa år.

    SvaraRadera
  5. Mattias

    Vi fick jaga ifatt den andre expressen som vi loosa som tusan mot på första vägen upp då vi inte hade koll på att det var sydgående drag i vattnet :(
    Vi hade kollat en boj utanför hamnen och dmi.dk och dom sa och det såg ut som norr på bojen men svagt som satan så vi gick ut första biten sen så försvann denn andre expressen så jag kunde inte se vad det stod i hans stor typ nr och så.
    Sen jävlar bet vi ihop och la på ett kol och när det kom lite mer vind och vi närma oss viken så var vi om han rätt snabbt.
    Känndes som vi loosa totalen där mot J133:an oxå.
    Nåt som var skumt var att inte X99 orna gick fortare än dom gjorde för vi gick ju jämt med dom upp till svinbådan och sen så la dom iväg lite men båda var typ 12-15 minuter före oss i mål bara men det kan ha berott på boathandlingen oxå ;)

    Hur som helst så var det synd vi inte fick se Anders nye skuta.

    Ses nästa kulla hoppas jag !

    // mattias a swe 39

    SvaraRadera
  6. Lika synd tycker jag det var att missa Kullaseglingen. Den är en riktigt kul segling. Bra motstånd i vår storleksklass också.
    Jag saknar dock några grejer fortfarande som jag missat att beställa. Det hade inte gått.
    Jag planerar att få henne färdig efter midsommar helgen.

    SvaraRadera
  7. Mattias Bodlund
    Verkligen kul att ni var med.
    Nästa år kommer vi helt klart.
    Hur gick det att köra med alla sina bröder? :-)
    Tack för rapporten.

    SvaraRadera
  8. Det svåra var helt klart att hålla dem motiverade och fokuserade hela vägen. Efter några timmar började de "äldra" att klaga på ont i benen och var helt plötsligt mer intresserade i lag uppställningen inför kvällen än i båtfarten ;-)
    Tror helt klart de är intresserade i mer. Får se om vi tar Tjörn runt också - hade varit kul.

    SvaraRadera
  9. Hallå Matte!

    En liten tanke om din båtfart kontra X-båtarna. Gick ni långt in mot land på väg upp? Vi (36fot) seglade också jämnt med expressen som låg längst in mot land, detta trots att det bara var ca 50m i sidledsseparation. Tror att strömmen var betydligt svagare längre in men det är ju en fråga om "guts" också... ;) Mer spännande var att F18 och trimaranen ryckte bra i starten för att sedan efter ca 20 min ligga långt efter oss när vinden dojade ur. Inte varje dag man seglar om dom i en enskrovsbåt!

    Från Svinbådan gick vi ngt mitt emellan de båda grupperna. Tappade initialt ganska mycket på båtarna som gått långt in, då gick vi också närmare danska sidan. Men vid nästa möte med båtarna utifrån visade det sig att vi då tappat på dom med! Dock ryckte vi upp oss därifrån och seglade sedan bra på skiften upp till Gilleleje. Tror dock att båtarna närmst danska sidan tjänade mest även om några var marginellt överseglade.

    Niclas

    SvaraRadera
  10. Vi gick inte längst in mot land upp mot svinbådan och blev av med swe 60 en bra bit fram där.
    Det var tydligen stor skillnad på strömmen där inne mot där ute där vi gick.
    Vi trodde på swe 39 att strömmen gick norrut då vi lita på dmi + att vi kunde inte se nån nämnvärd ström vid startbojarna.
    Sen på väg upp till gilleleje gick vi duktigt långt in mot land hela vägen upp på danska sidan och vi gick direkt över efter svinbådan och sen tjäna vi nog på det sista biten upp mot nordpricken då vi fick kanonlyft hela vägen så till sist så släppte vi i seglen och hängde allt vad våra 350 kilo kunde och åkte upp mot bojen i 7 knop :D
    Då var vi ett tag om X332:an och vi segla om både katamaranen och trimaranen precis innan vi runda men sen så la dom iväg efter bojen söderut och då körde dom ifrån oss.
    Vi var på väg att länsa ikapp Luffen igen som precis runda framför oss.
    Tyvärr så kom den imål nån minut före oss.
    Hur var det att åka Seaquest då Niclas ?
    Var den snabb ?

    // Mattias

    SvaraRadera