Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
▼
onsdag 5 mars 2008
Dehler 34 på Bella center - Kolla kön
Många som jag pratat med hoppade över att kolla på Dehler 34an på grund av köns längd. Synd att missa mässan "smukkeste". Några berättade att den stundtals var 15m lång?
Kul bild Anders, Var det lika mycket kö vid X34:an? Vad säger ni ojektiva om skillnaden mellan Dehlern och X34? Fanns det andra intressanta 33-35 fotare på mässan?
Jag såg båda båtarna på mässan här i Helsingfors. Intryck från x-34: -Salongen känns trång -Tråkiga sneda lister på huvudskottet -Grabbräckena i salongen knakade av halva min vikt, endast fast i tunn teaklist. -Ljus -Fin akterkabin -Ljugande försäljare(angående IRC-tal bl.a)
Dehler 34: -Snygga däckslinjer -Trång vid nergången -Ohejdbart ful instrumentkonsol, dessutom täcker den synfältet framåt effektivt -Fin sittbrunn som verkade bekväm -Lite enkelt utförande inuti men annars ok -Skulle ha gillat symmetrisk salong mera med längre bord och kanske då kortare "utstick" i gången av pentrymodulen -Okunniga försäljare
Skulle dock tveklöst välja Dehlern, speciellt om den är lite billigare(och det är den väl?). Tilltalar mig mera helt enkelt medan X-34 känns lite som att man stått på stället med utvecklingen.
När jag själv var på mässan då var det lugnare på båda ställena. Träffade på ett gäng äldre herrar i X-34an. De sade till mig att gå bort till J-109an istället. Och jag som trodde det var X-34an som skulle attrahera äldre herrar. :) På Stockholmsmässan klagade ju Hallberg-Rassy försäljarna på att Dehler inte höll ordning på kön.
Jan Jag håller med dig. Det var ungefär min egen summering du gjorde när jag valde båt. Däremot tycker jag du bommade Dehler 34ans: - Livflotte styv - Avtagbara "utility boxar" - Fluschade däcksluckor - Dimmer på ljusknappen för belysningen i salongen - Enormt styvt byggda skrov/däck som är fastplastat inte bultat - Nedgångslucka som fälls ner "teleskopiskt - behövs inte stuvas. - De indragna vanten - Möjlighet att hysa hela 7 sovande i och med dubbelbädden i salongen
När det gäller X-34an så tycker jag du bommade: - Det starka varumärket - Kölprocenten som är mycket hög - Vanten i sidan - omöjligt att komplettera med genua. - Byggd på polskt lågprisvarv
X-35an är annars en favorit om man är bara ute efter racing på hög nivå. Den föll på att den inte funkar för oss att semestra i. Den är ju värre än X-99 till det.
Varvet har inte beslutat alla ändringar än från noll-serien så det kanske var därför säljaren inte kunde svara. Men visst är det viktigt med säljkontakten. Svenska Dehler är bra på att svara på frågorna så slå en signal till dem.
Nedgångsluckan uppmärksammade jag och var imponerad. Livflottestuven märkte jag inte(och försäljaren sade inget). Akterboxarna var inte på plats på båten i helsingfors och nämndes inte, jag kände dock till dem från förr. Angående indragna vant så hade jag nog nöjt mig med fock på Dehlern. Det skulle nog räcka i dessa vatten. Om ni skall ha genua behöver ni säkert de 7 kojerna för alla besättningsmän som krävs på kanten så det kommer väl till pass. X-yachts största skäl för att välja deras 34 var att den skulle ha en överlägsen "teknisk kvalitet" över Dehlern samt andrahandsvärdet. Andrahandsvärdet kan man väl hålla med om men kvaliten? Men nej, tänker nog inte byta båt ännu, är fullt nöjd med vår på 4,4 ton och 64m2 segel, helt ok mängd power.
Spännande att seglare främst diskuterar "bekvämligheterna" i en segelbåt. Hur är seglingsegenskaperna på Dehlern jfr X34?
I övrigt håller jag med om att Dehlen har ett snyggare designspråk, X34 (hett den inte Xc under utveckling?) har tagit ett steg ifån sin Core Competence och byggt en Cruser.
Angående teknisk kvalité Jan så tror jag inte säljarn hade fel... Stått en dehler 44 iland större delen av sommaren för reparationer i sthlm har jag hört, för den läcker från kölinfästningen (utan att va grundstött). Så teknisk kvalité beror ju på hur man ser på saken, någon som vet hur dehler 44 historien slutade? har de återkallat båtar, eller tystat ned (damage control...) Liknade drabbade ju J-boats, med återkallningar för j-109 och 120... sprickor i kölinfästningen pga undermålig byggkvalité...
Jag seglar en ytterst normal Södergren-båt i Finland. Nämligen Inferno/Finngulf/Crown 31 som ä r en någorlunda populär cruiser/racer från 80-talet i Finland som ännu produceras(www.saintboats.fi). En båt med rejäl segelyta, men även duktig köl på 1,9 ton, dock inte så bred som comfortinor, novor eller motsvarande. Enligt min åsikt en av de bästa i prisklassen, speciellt med tanke på kvalitén och seglingsegenskaperna. Den är dock ingen modern racer, men för vår budget passar den synnerligen bra, och är mångsidig och inte långsam jämfört med likvärdiga båtar under några förhallanden.
Angående byggkvalitén så ställer jag mig tveksam till lösryckta påståenden av försäljare, eller för den delen enskilda påståenden på nätet. Speciellt tveksam blir jag då försäljare istället för att förespråka den egna produkten försöker klanka ner på konkurrenterna(och just detta störde mig vid x-yachts).
Jan Jag har inte skrivit det på bloggen tidigare men eftersom det kommer upp och kommentatorn är anonym (misstänkt intressent)så kan jag inte låta bli. Jag kände detsamma från X-yachts som du. Konstigt klankande på konkurrenterna istället för argument för den egna produkten. X-yachts har en märkligt hög svansföring för att ha lagt ut produktionen av skroven. De lossas som om det är varvet i Haderslev som bygger båtarna. De lär ju till och med ha frågat Delphiavarvet om att bygga deras X-35or. Värsta lågprisvarvet. Det är ju ingen hemlighet att X-35orna diffar mycket i vikt. Strikt entyp byggd på olika varv? När jag precis hade bestämt mig för Dehler 34an så svängde Dehler varvets servicebil upp bredvid min grannbåt. Jag berättade för killarna från Dehler att jag precis köpt en Dehler. De var mycket generade eftersom ärendet var att fixa en reklamation på en Dehler 34a av modellen tidigare. De hade kört från Dusseldorf för att limma fast ett gummi runt seglebåtsdrevet! Jag tycker det är en kvalitetsstämpel att ta hand om de fel de gjort. Frågan är om X-yachts skickat någon från Haderslev, från den polska varvet eller bett någon lokal firma köra dit och klistra fast gummit? Jag vet vad Beneteau hade gjort.
Till anonym Vi provseglade båten i september 2007 i Holland. Det driv och kontroll som hon levererade var bara helt störtskönt. Båten svarade tydligt på omtrimningar och besättningens placering etc. precis som en riktig racer ska göra. Jag tror att jag och Gransegels segelmakare som var med är kapabla att göra en riktig bedömning av potentialen i båten när vi valde att köra vidare.
Kul bild Anders,
SvaraRaderaVar det lika mycket kö vid X34:an?
Vad säger ni ojektiva om skillnaden mellan Dehlern och X34? Fanns det andra intressanta 33-35 fotare på mässan?
mvh
Martin
I höstas under Stockholmsmässan var det en märkbar skillnad i kö. Dehler hade tryck i sin monter hela tiden medans X-Yachts hade det lite lugnare.
SvaraRaderaJag såg båda båtarna på mässan här i Helsingfors.
SvaraRaderaIntryck från x-34:
-Salongen känns trång
-Tråkiga sneda lister på huvudskottet
-Grabbräckena i salongen knakade av halva min vikt, endast fast i tunn teaklist.
-Ljus
-Fin akterkabin
-Ljugande försäljare(angående IRC-tal bl.a)
Dehler 34:
-Snygga däckslinjer
-Trång vid nergången
-Ohejdbart ful instrumentkonsol, dessutom täcker den synfältet framåt effektivt
-Fin sittbrunn som verkade bekväm
-Lite enkelt utförande inuti men annars ok
-Skulle ha gillat symmetrisk salong mera med längre bord och kanske då kortare "utstick" i gången av pentrymodulen
-Okunniga försäljare
Skulle dock tveklöst välja Dehlern, speciellt om den är lite billigare(och det är den väl?). Tilltalar mig mera helt enkelt medan X-34 känns lite som att man stått på stället med utvecklingen.
När jag själv var på mässan då var det lugnare på båda ställena. Träffade på ett gäng äldre herrar i X-34an. De sade till mig att gå bort till J-109an istället. Och jag som trodde det var X-34an som skulle attrahera äldre herrar. :)
SvaraRaderaPå Stockholmsmässan klagade ju Hallberg-Rassy försäljarna på att Dehler inte höll ordning på kön.
Jan
SvaraRaderaJag håller med dig. Det var ungefär min egen summering du gjorde när jag valde båt.
Däremot tycker jag du bommade Dehler 34ans:
- Livflotte styv
- Avtagbara "utility boxar"
- Fluschade däcksluckor
- Dimmer på ljusknappen för belysningen i salongen
- Enormt styvt byggda skrov/däck som är fastplastat inte bultat
- Nedgångslucka som fälls ner "teleskopiskt - behövs inte stuvas.
- De indragna vanten
- Möjlighet att hysa hela 7 sovande i och med dubbelbädden i salongen
När det gäller X-34an så tycker jag du bommade:
- Det starka varumärket
- Kölprocenten som är mycket hög
- Vanten i sidan - omöjligt att komplettera med genua.
- Byggd på polskt lågprisvarv
X-35an är annars en favorit om man är bara ute efter racing på hög nivå. Den föll på att den inte funkar för oss att semestra i. Den är ju värre än X-99 till det.
Varvet har inte beslutat alla ändringar än från noll-serien så det kanske var därför säljaren inte kunde svara. Men visst är det viktigt med säljkontakten.
Svenska Dehler är bra på att svara på frågorna så slå en signal till dem.
Nedgångsluckan uppmärksammade jag och var imponerad. Livflottestuven märkte jag inte(och försäljaren sade inget).
SvaraRaderaAkterboxarna var inte på plats på båten i helsingfors och nämndes inte, jag kände dock till dem från förr.
Angående indragna vant så hade jag nog nöjt mig med fock på Dehlern. Det skulle nog räcka i dessa vatten. Om ni skall ha genua behöver ni säkert de 7 kojerna för alla besättningsmän som krävs på kanten så det kommer väl till pass.
X-yachts största skäl för att välja deras 34 var att den skulle ha en överlägsen "teknisk kvalitet" över Dehlern samt andrahandsvärdet. Andrahandsvärdet kan man väl hålla med om men kvaliten?
Men nej, tänker nog inte byta båt ännu, är fullt nöjd med vår på 4,4 ton och 64m2 segel, helt ok mängd power.
Jan
SvaraRaderaVad kör ni för något?
Låter som en kul båt med den data som du gav.
Spännande att seglare främst diskuterar "bekvämligheterna" i en segelbåt. Hur är seglingsegenskaperna på Dehlern jfr X34?
SvaraRaderaI övrigt håller jag med om att Dehlen har ett snyggare designspråk, X34 (hett den inte Xc under utveckling?) har tagit ett steg ifån sin Core Competence och byggt en Cruser.
Nyfiken på vad Jan seglar..
Angående teknisk kvalité Jan så tror jag inte säljarn hade fel...
SvaraRaderaStått en dehler 44 iland större delen av sommaren för reparationer i sthlm har jag hört, för den läcker från kölinfästningen (utan att va grundstött). Så teknisk kvalité beror ju på hur man ser på saken, någon som vet hur dehler 44 historien slutade? har de återkallat båtar, eller tystat ned (damage control...)
Liknade drabbade ju J-boats, med återkallningar för j-109 och 120... sprickor i kölinfästningen pga undermålig byggkvalité...
Jag seglar en ytterst normal Södergren-båt i Finland. Nämligen Inferno/Finngulf/Crown 31 som ä r en någorlunda populär cruiser/racer från 80-talet i Finland som ännu produceras(www.saintboats.fi).
SvaraRaderaEn båt med rejäl segelyta, men även duktig köl på 1,9 ton, dock inte så bred som comfortinor, novor eller motsvarande.
Enligt min åsikt en av de bästa i prisklassen, speciellt med tanke på kvalitén och seglingsegenskaperna. Den är dock ingen modern racer, men för vår budget passar den synnerligen bra, och är mångsidig och inte långsam jämfört med likvärdiga båtar under några förhallanden.
Angående byggkvalitén så ställer jag mig tveksam till lösryckta påståenden av försäljare, eller för den delen enskilda påståenden på nätet. Speciellt tveksam blir jag då försäljare istället för att förespråka den egna produkten försöker klanka ner på konkurrenterna(och just detta störde mig vid x-yachts).
Jan
SvaraRaderaJag har inte skrivit det på bloggen tidigare men eftersom det kommer upp och kommentatorn är anonym (misstänkt intressent)så kan jag inte låta bli.
Jag kände detsamma från X-yachts som du. Konstigt klankande på konkurrenterna istället för argument för den egna produkten.
X-yachts har en märkligt hög svansföring för att ha lagt ut produktionen av skroven. De lossas som om det är varvet i Haderslev som bygger båtarna.
De lär ju till och med ha frågat Delphiavarvet om att bygga deras X-35or. Värsta lågprisvarvet. Det är ju ingen hemlighet att X-35orna diffar mycket i vikt. Strikt entyp byggd på olika varv?
När jag precis hade bestämt mig för Dehler 34an så svängde Dehler varvets servicebil upp bredvid min grannbåt.
Jag berättade för killarna från Dehler att jag precis köpt en Dehler.
De var mycket generade eftersom ärendet var att fixa en reklamation på en Dehler 34a av modellen tidigare. De hade kört från Dusseldorf för att limma fast ett gummi runt seglebåtsdrevet!
Jag tycker det är en kvalitetsstämpel att ta hand om de fel de gjort. Frågan är om X-yachts skickat någon från Haderslev, från den polska varvet eller bett någon lokal firma köra dit och klistra fast gummit?
Jag vet vad Beneteau hade gjort.
Till anonym
SvaraRaderaVi provseglade båten i september 2007 i Holland. Det driv och kontroll som hon levererade var bara helt störtskönt. Båten svarade tydligt på omtrimningar och besättningens placering etc. precis som en riktig racer ska göra.
Jag tror att jag och Gransegels segelmakare som var med är kapabla att göra en riktig bedömning av potentialen i båten när vi valde att köra vidare.