Pacer Yachts i Syd-Afrika lanserar i dagarna sin Pacer 376. http://www.paceryachts.co.za/
Båten är designad av Simonis and Voogd som också ritat senaste Dehler 34an. Det skarpa slaget förväntas ge ökad stabilitet på slör och göra att vattnet släpper bättre.
Låter rimligt eller?
Är detta något som vi får se på nästa generation racer/cruisers?
Borde inte ett sådant slag ge en del motstånd på kryss?
Hur hanterar ORCInternational och IRC ett sådant slag?
Hur som helst så är det häftigt med segel:
Mainsail 48.9 m2
Genoa 36.2 m2
Spinnaker 128 m2
LOA 11.46m
LWL 10.48m
Beam 3.75m
Draft 2.4m
har precis läst Jörnstedts bok om Peter Norlin vilken verkligen kan rekommenderas!
SvaraRaderaSom jag förstod det så är det skarpa slaget på Scmpin ett sätt att lura IOR och samtidigt ge en formstyvare båt. Tricket på Scampin gör därmed en smal båt i vattenlinjen i lättvind och en styvare båt när det lutar.
I S&W:s fall verkar syftet med slaget i aktern vara att ge bättre vattenströmmar för med den bredden i aktern behövs ingen mer formstyvhet. Det blir spännande att se om de har rätt!
Jag tycker att det verkar som att S&W verkar tillhöra den nya generationens pigga designers som vågar sticka ut hakan med kreativa lösningar vilket behövs i seglingsbranschen som är relativt konservativ av tradition.
/Torsten
Slaget har ju dykt upp på Open 60 och det tillhör ju boxreglerna egentligen.
SvaraRaderaFrågan är egentligen hur det här slaget ger i utdelning i förhållande till straff i ORC International?