onsdag 30 januari 2008

Seglare i sundet - Torsten Bergh

Torsten svampar. Fredrik Wulff kollar hur det går.
Viktigt i lätt väder med torr båt. :)


Big Fans of sport boats
Torsten Bergh kör en av Öresunds Melges 24. Melges 24 som koncept med sin trailerbarhet inbjuder till att dra runt i Europa på somrarnas race. Torsten med besättning drar gärna iväg till race i Tyskland, Frankrike, Italien etc. Bilden ovan är till exempel från den tyska tävlingen Senatspreis på Wannsee i Berlin. Ser ut som rena ankdamms seglingen men Melges 24an ger ju möjligheten att inte bara hålla till i Öresund. Med i besättningen Team Jacuzzi är vanligtvis Fredrik Wulff, Tommy Olsson och Anders Roth. Besättningen seglar för MSS.
Just i Berlin så seglade Paul Gaskell-Brown istållet för Tommy. Paul seglar annars en X-79.
Torsten har en X-342 , Fredrik är delägare i Deler 34a :), Anders Roth kör J-110 i cruising läge. Rejält med seglings möjligheter får man säga.

På väg in från EM i Neustadt i somras

I Melgesklassen ökar fortfarande deltagarantalet på de större regattorna i Europa. I somras deltog gänget på EM i Neustadt i Tyskland och placerade sig sådär på 62a plats. Viktigast är ju ändå att ha kul. Det har man i Melges. En av 3 svenska besättningar som var på plats.

14 kommentarer:

  1. Hej Anders!
    Bra nya artiklar om sportbåtar, de är ju normalt bortglömda i svensk media. Bra filmer & bilder om sportsbåts segling finns på vår båts hemsida www.karcer.org !

    Liten rättelse, Fam Groth seglar framgångsrikt, men närmast Anders i ålder heter Magnus, jag körde strateg/stortrimmer senast åt honom på Lidingö-Runt 2004, etta!
    Men han bor i Djursholm, Anders som seglar med Torsten heter ROTH.

    Seglarhälsningar
    Claes

    SvaraRadera
  2. www.kracer.org

    Så klart

    Claes

    SvaraRadera
  3. Melges 24 är kanon, tror jag! Ser helrätt ut, lätt att frakta osv.

    Tänk om alla sportiga viljor i Öresund kunde enas om en klass (melges) Vilket fält!!! Lätt 10 båtar!

    Nu är det bara en salig röra med sportbåtsklasser, imse vimse, ORC, lys, DH och några få 60-70 tals klassbåtar som lever kvar....

    /Mer Melges i Sundet

    SvaraRadera
  4. Alla gillar inte Volvo!

    SvaraRadera
  5. Mazaratu
    Dragbil bestämmer du själv. :)
    Visst ger trailerbarheten plus. Den är ju fantastisk i sitt koncept.
    Hansen med Kracer brukar ju alltid hacka på oss blyraggare. Transporterna gör ju det betydligt jobbigare.
    Bergström Ridder 23 gängen kan ju också köra land och rike runt. Coolt.

    SvaraRadera
  6. Team SIF som blev 3a i Sortbådscupen 2007 körde tidigare Melges 24.
    De bytade till Matcher 31 för att kunna ta med folk från sponsorer etc.
    Melges är fräckt.

    SvaraRadera
  7. Anders Dylov med SIF har haft Matcher 31 sedan limmet uppfanns men har breakat med lite Melges 24.
    Matchern är kanske inte det första man tänker på när man nämner Sportbåtar. Matcher 31an snubblar precis på sträcket in på sportbåtssidan med en del andra båtar. Melges 24 är en fin liten sportbåt som har oförskämt bra mätetal i DH.

    Trailerbarheten är guld värd när man vill ut och röra på sig. Vi trailar till allt som tar längre tid än en dag att segla till. I sommras så trailade vi till Garda sjön i Italien och seglade Centomiglia.
    Torsdagen den 28/2 kl 19:00 i Malmö Segelsällskaps Klubbhus kommer vi att visa bilder och filmklipp från äventyret på Garda.
    Kom dit och kolla!
    Anmälan på mss@mss.m.se

    Det ligger en hel del filmklipp ute på www.youtube.com med Kracern sök på kracer.

    SvaraRadera
  8. Gjutet tillfälle att se coola bilder. Fyll lokalen!
    Anders ta ett snack med krögaren så vi får seglar pris på beeren. Hota annars med Hiersemann, våran stjärnförhandlare. :)

    SvaraRadera
  9. Det borde väl kunna vara öl till torsdagsseglingspris!

    SvaraRadera
  10. Eller hur?
    Lotta ut en räkmacka :)

    SvaraRadera
  11. Vilka är kriterierna för att en båt ska räknas som Sportbåd?

    SvaraRadera
  12. Sportbåtar skall ha ett SV-tal på 80 och uppåt. I min mening något låg siffra borde ligga på ca 100.

    Nedan nu gällande klassregler för Sportbåtscupen.

    § 1
    Almindelige bestemmelser

    1.1 Formål:
    Formålet med disse bestemmelser er, at sikre en positiv udvikling for sportsbåde med et SV-tal på 80 og derover med udgangspunkt i den gældende version af DH-reglen.

    1.2 Myndighed:
    Højeste administrative myndighed er Dansk Sportsbådsklub, med den nødvendige godkendelse af Dansk Sejlunion.

    1.3 Ændringer:
    Ændringer af klasseregler kan kun ske efter vedtagelse på en generalforsamling og efterfølgende godkendelse af Dansk Sejlunion.

    § 2
    Kriterier for klassebevis

    2.1 SV-tal:
    Sportsbådene skal have et SV-tal på 80 og derover, uanset gruppe. SV-tallet er defineret som SV = (LoA * Bmax * S^0,5) / D LoA, Bmax, S of D er defineret i den gældende version af DH-reglen.

    2.2 Bådtyper:
    DSK er for sportsbåde jævnfør §2.1 med den eneste undtagelse at bådtypen ikke i forvejen er en etableret klasse i Danmark.

    Målebrev: Alle både skal have gyldigt DH-målebrev.

    DH-stabilitet: Alle både skal opfylde gældende DH-regler for stabilitet.

    § 3
    Gruppeinddeling i DSK

    3.1 Generel bemærkning:
    Sportsbådene er delt i 2 grupper alt efter bådenes overalt længde.

    3.2 Gruppe A: Sportsbåde op til en max længde overalt på 11.99 m.

    3.3 Gruppe B: Sportsbåde med en overalt længde på 12.00 m og derover

    Muligheder for at sammensætte løb med både fra forskellige grupper:

    Som udgangspunkt vil der ikke være mulighed for at sammensætte løb af bådene fra de forskellige grupper.

    § 4
    Måleregel

    4.1 DSK benytter den til enhver tid gældende DH-regel som måleregel, dog med de tilføjelser der er nævnt i § 5.

    4.2 Sejladser hvor sportsbåde deltager i blandingsløb:

    Det er kun muligt at deltage med en sportsbåd i et blandingsløb hvis § 5.1, og § 5.3 ikke er relevant på den aktuelle båd.

    § 5
    Måleregel - Tilføjelser

    5.1 Vingemast:
    Det er tilladt at benytte drejelig mast, idet storsejlets areal i DH-målebrevet korrigeres tilsvarende.

    Når der benyttes drejelig mast skal E, MGM, MGU og F tillæggets bredden af masten.
    Bredden af en drejelig mast skal fremgå af bemærkninger til DH-målebrev, samt at E, MGM, MGU og F er korrigeret tilsvarende.

    5.2 Stående rig:
    Det er tilladt at have justérbar stående rig.

    5.3 Trapez:
    Det er tilladt at benytte trapez, idet Bmax (og evt. tillæg for skrogudbygninger) gives et (yderligere) tillæg på 2,5 m ved beregning af det oprettende moment fra besætningen.

    Når der benyttes trapez af af éen eller flere af besætningen skal UDHBmax = UDHmaxB =1,25 m (+ det der evt. allerede er på grund af eksisterende skrogudbygninger.

    Bmax tillægges derfor følgende værdi:
    2 * UDHBmax + 2 * (UDHmax - UDHBmax)

    Brugen af Trapez skal fremgå af bemærkninger til DH-målebrev, samt at UDHmax - UDHBmax er korrigeret tilsvarende.

    5.4 Materialer
    Brugen af kulfiber er tilladt i køldødtræ og kølskafter.

    Korrektion af måletal når der benyttes kulfiber foretages i henhold til den gældende version af DH-reglen.

    § 6
    Sikkerhedsudstyr

    6.1 Redningsvest
    Der skal være en rednings/svømme vest til hvert besætningsmedlem ombord.
    Redningsvesten skal bæres såfremt det kræves af den arrangerende klub.
    Disse klasseregler er oprettet og vedtaget i henhold til de korrektioner der blev besluttet ved den ordinære Generalforsamlingen den 19 april 2000. §2.2 er ligeledes korrigeret i forbindelse med opretningen.

    SvaraRadera
  13. Okej
    Längsta kommentaren hitils.
    SV-tal > 80. Är det det berömda accelerationstalet i DH 2007?

    SvaraRadera