X-34, Dehler 34 och Salona 34 båtar som kommit i år.
Senast i raden av varv att presentera en ny båt i 34-fotsklassen är Salona. De flesta av de nya 34-fotarna är Racer/cruisers vilket ökar prestandan avsevärt i segelbåtsflottan. Fantastiskt roligt.
I år har redan Dehler, X-yachts släppt nya 34-fotare. Sedan tidigare finns ju Beneteaus First 34.7a och X-yachts X-35. Elan 340 är också ett hyfsat alternativ om man vill kombinera kappsegling med att kryssa runt några veckor på sommaren.
Jag gjorde en teoretisk LYS-tabell från IRC mätetalen från årets Garmin Hamble Winter Series där de flesta av båtarna deltog. IRC mätetalet gånger en faktor på 1.25 skulle ge de nya båtarna följande LYStal:
Dehler 34 - 1.29
X-34 - 1.25
X-35 - 1.32
First 34.7 - 1.27
Elan 340 - 1.25
Dessa tal kan man då jämföra med erkänt snabba 33-35 fotare som:
First 36.7 - 1.29
Dehler 36 - 1.29
X-362 s - 1.29
X-332 - 1.24
Dehler 34 - 1.25
Man måste ändå säga att X-35 som fick ett LYS på 1.34 sticker verkligen ut och det verkar också som nya Dehler 34an jämfört med X-34an fått ett ganska högt IRC tal.
Säsongen får visa om vi seglar upp till det. X-34an verkar vara betydligt långsammare än vad jag trodde. Den är bara en procent snabbare än Elan 340 i IRC talen.
I år har redan Dehler, X-yachts släppt nya 34-fotare. Sedan tidigare finns ju Beneteaus First 34.7a och X-yachts X-35. Elan 340 är också ett hyfsat alternativ om man vill kombinera kappsegling med att kryssa runt några veckor på sommaren.
Jag gjorde en teoretisk LYS-tabell från IRC mätetalen från årets Garmin Hamble Winter Series där de flesta av båtarna deltog. IRC mätetalet gånger en faktor på 1.25 skulle ge de nya båtarna följande LYStal:
Dehler 34 - 1.29
X-34 - 1.25
X-35 - 1.32
First 34.7 - 1.27
Elan 340 - 1.25
Dessa tal kan man då jämföra med erkänt snabba 33-35 fotare som:
First 36.7 - 1.29
Dehler 36 - 1.29
X-362 s - 1.29
X-332 - 1.24
Dehler 34 - 1.25
Man måste ändå säga att X-35 som fick ett LYS på 1.34 sticker verkligen ut och det verkar också som nya Dehler 34an jämfört med X-34an fått ett ganska högt IRC tal.
Säsongen får visa om vi seglar upp till det. X-34an verkar vara betydligt långsammare än vad jag trodde. Den är bara en procent snabbare än Elan 340 i IRC talen.
Hej Anders,
SvaraRaderaEnligt kommentar från Dehler Sverige har Dehler 34 SV under hösten seglat snabbare än både Dehler 36 samt X-362.
Man får ta det med en nypa salt men visst bådar det gott!!
Tack för en underhållande blogg!
Någon som vet vad dom mäter när Årets båt i Europa ska utses? Vilka kriterier gäller?
SvaraRaderaKriterierna är: yacht of the year sail performance, comfort, build quality, value for money, innovation and design.
SvaraRaderaX-34 vann precis Hamble Winter Series i England (IRC). Kanske bra seglat, kanske snällt mätetal - who knows? Deras egen rapport talar om att de seglade ifrån konkurrenterna. http://www.x-yachts.com/seeems/36782.asp
SvaraRaderaVerkar dock inte varit med några av de andra båtarna du nämner i Hamble.
seglade Dehler 34:an och X34:an i olika klasser i seglingarna i England? Vilka seglade X34 mot i sådana fall?
SvaraRaderaMats:
SvaraRaderaDehler 34an seglade i IRC class 2 tillsammans med de andra båtarna som jag nämnde. X-34an mätte 0.997 och gick i en långsammare division.
X-34an seglade mot de äldre båttyperna i IRC 3 och det var helt klart IRC 2 som var den hetare klassen. Kolla gärna min video i ett tidigare inlägg från målgången i 5e racet.
så om jag förstod dig rätt Anders så seglade X34 i klass 3 tillsammans med äldre båtar som inte är ritade för IRC.
SvaraRaderaI klass 2 deltog de moderna hottare båtarna?
IRC klass 3 hade en hög med Sigma 38or och en massa X-332or.
SvaraRaderaDen hottaste var väl en Beneteau First 34.7 som jag inte vet varför den mätte så lågt den hade kanske bara fock? En del J92or som ju inte är en så särskilt ny skapelse men seglar ganska väl.
Annars en Maxi 1100 och en Swan 42 (inte den nya Club Swanen). Nä det var helt klart IRC 2 som gällde med Pronavia 38, Dehler 36SQ, Elan 37, Dehler 34RS, Dehler 34RS, X35, X 362 Sport, Bavaria 38 Match, Elan 40, X-35, Humphries 40, Ker 31,Beneteau First 34.7, Bavaria Match 35, Swan 40, Corby 33, X-35, HOD 35, Beneteau First 34.7. Eller vad säger du?
Hoppsan Anders,
SvaraRaderaJa det var verkligen skillnad på båtar i IRC 2 och 3! Kanske ett taktisk val från X-Yachts för att få en första seger med nya båten - eller kanske helt enlet så att mätetalet placerade dem där (utan speciella justeringar)?
X-34a pinnakern ser ju liten ut på bilderna men vem vet vi får se till sommaren. Det brukar alltid säljas någon av de nya modellerna till någon av de danska hamnarna.
SvaraRaderaHej,
SvaraRaderaKanske inte någon nyhet men i Norge har nu Dehler 34 SV fått lys 1.29. X-34 har fått lys 1,27.
ja, norrmännen verkar vara snabba md att använda tillgänglig statistik.
SvaraRaderaJag prickade rätt på Dehler 34an men inte på X-34an. Den verkar ha fått ett konstigt lågt IRC tal.
Vi får se om vi möter någon i sommar.