Det är inte bara utanför Limhamn det körs i vinter
Kjell Widmark med sin besättning och några andra Råå seglare kör också på helgerna. Ganska frustrerande att behöva vänta tills i mars ska ni veta.
Kjell kommer att satsa på symmetrisk spinnaker till nästa säsong på sin First 34.7. Det är både snabbare och fördelaktigare mätmässigt än gennaker tror Kjell.
Vi får hoppas att det håller för Kjell med besättning hela vägen på nästa års Gotland Runt. De låg länge uppe topp efter en fin start. På KSSS hemsida kan man läsa:
"Det var tätt och mycket svordomar i starten för klass LYS 2 i Eurocard Gotland Runt, med hela 71 båtar från tre klasser i startfältet. First 34.7:an ”Maria” med gamle elithockeystjärnan Kjell Widmark vid rodret tog starten efter att ha lurat alldeles bakom linjesmygarna. "
Slutresultatet blev en 25e plats av 71 båtar. Det kommer en ny chans 2008.
Gennaker ger inte samma möjlighet till vägval som spinnaker tycker jag själv. Vi hade flera race med Grynet då vi försökte med gennaker. Har man motström på länsen och kör längs land tvingas man hela tiden ut i strömmen och tappar. Har man medström är den otroligt svår att få att fylla i lätt vind. Skulle jag själv satsa på gennaker så skulle det vara som ett lätt halvvindssegel. Vad säger ni som kör gennaker?
Bilden visar Kjell på (Byxel)kroken
(jag fick bilden av Stefan Ljungstedt som var på plats och tog flera fina bilder kolla gärna hemsidan http://www.seglingsbilder.se/
Sigma (34.7) i Gbg kör med symmetrisk numer.
SvaraRaderaMen själva blev vi frånseglade på www.ski.it av en 34.7 på Faerdern som hade gennaker så visst går det.
De vann hela racet och vi kom 2:a.
De hade kolfiberrigg och lys 1,28 och gick som "skållade troll"...
antar att ni jämför symm/asymm med hänseende på VMG läns. Vad som är bättre sämre beror på vindstyrka (lättvind asym snabbare), typ av båt (lätt/tung/planande), om asym sätts på fast peke eller rörligt/bom osv, om man avser VMG läns på längre ben eller på kort bana.
SvaraRaderaDet går tyvärr inte att generellt säga att asym eller sym är bäst. Säg båt och användningsområde så blir det enkalre att svara.
Gennaker ger dig inte samma möjlighet till vägval. Kanske är det svårt för man så att säga "tänker spinnaker". Det är ju svårare att planera med skärningsvinklar. Sen har man ju effekten av att alla andra plattar ner och kör ifrån en i underbåge. Det är svårt att täcka spinnaker båtar.
SvaraRaderaPå halv vind och spetsig slör är det ju en helt annan sak. Här tillåter ju inte LYS att man har båda seglen i garderoben och spinnaker blir ett bättre allround segel.
Sen gäller det väl att man har en lätt båt så att man kommer upp i planing snabbt...
SvaraRaderaEn 34.7 är kanske för tung?
Jämför med tex Melges24 som seglar upp till sitt lys med gennaker.
Nu är det en helt annan båt men det passar kanske bättre på lättare båtar.
Jag skrev följande som kommentar på Blur.se som tog upp exakt samma diskussion:
SvaraRaderaJag var själv intresserad av First 34.7an när den lanserades. Redan från början körde faktiskt fransmännen med spinnakers i IMS fast båten var designad för gennaker.
Jag gjorde bedömningen att båten är för tung ungefär som J-109an för att köra med gennaker. Jag tror att den stora utväxlingen med gennaker kommer i båtar som Melges där man planar när skärningsvinklarna blir lite spetsigare.
Gennaker är nog ett segel, som jag uppfattat det, för IRC som gynnar den. I DH regeln använder många den till halvvinds booster eftersom man får ha både symmetriskt och asymmetriskt.
Det går nog att sy en symmetrisk till Blur också.