Blur glömde alternativet DH.
Det finns ungefär lika många svenska båtar inmätta i DH som i IMS.
De som är inmätta i IRC är väl bara de som fått med ett brev från ett utländsk båtköp eller med skickat från varvet som tex Beneteau gör. Bra sätt för övrigt för seglare att komma över tröskeln med att mäta in sin båt.
Hade en mer internationell regel hjälp seglarna i sundet att mötas?
LYS slår hårt på havskappseglingar om det blir blekebälten och tiden går.
Vad är rättvisast? Time on time eller time on distans?
Nu har jag ändrat omröstningen. Det var inte fråga om vilken regel man ville segla efter, utan bara en koll på hur folk ställer sig till nya varianten av IMS (ORC International).
SvaraRaderaRättvisediskussionen tar vi separat :-)
Tid på distans funkar bäst.
SvaraRaderaDock är dilemmat olika vindstyrkor.
Om respitsystemet har olika mätetal för olika vindhastigheter är det en lösning. Men då blir det en arrangörsfråga att de väljer rätt medelvindstyrka för seglingen. Hur som helst så är klassindelningen viktig. Då båtar med lika egenskaper seglar i samma klass minskar felet vid olika vindhastigheter. Åter igen en arrangörsfråga där det ställs krav på organisationen som gör klassindelningen. Om respitreglerna anger en klassning i mätbrevet så minskar trycket på arrangören vid klassindelningen. Det här med båtars egenskaper och likheter är en svår nöt. Bara för att de ser någerlunda lika ut i hamnen gör inte att de skall segla i samma klass.
Sen finns det respitsystem där man bedömmer båtars MÄTETAL efter ett foto på båten och några enstaka mått och sedan använder i Gotland Runt...........?
Nya varianten av IMS, ORC International är ju en nödvändighet om man vill ha bredd i seglingen efter IMS-regeln. De flesta nya Racer/Cruisers straffades ju alldeles för hårt i gamla IMS vilket hade hotat återväxten i klassen. Få nya båtar hade ju fungerat de är ju optimerade mot IRC som gynnat styvare båtar med förhållande vis mer segel.
SvaraRaderaFör vår del med nya Dehler 34an så är det bara positivt. Samma måste ju gälla First 34.7, X-34, X-35, X-37 och J-109. Även förragenerationen Dehler 34 och Dehler 36 måste gynnas.
Till "snart ny båt.....sa....":
SvaraRaderaVill bara förtydliga lite kring respitsystem med vindstyrkekompensation:
IMS/ORCInt har kompensation för hur båten uppför sig i olika vindstyrkor, men det är inte så (i Sverige) att tävlingsledningen "väljer" en vindstyrka. Istället tittar man på hur lång banan är och hur snabbt du har seglat den. Utifrån detta och din båts prestandakurva i mätbrevet får du en *implicit* vindstyrka för din segling. Den som har högst implicita vindstyrka är den som under största delen av tävlingen har seglat sin båt på den övre delen av prestandakurvan och det är följaktligen den som vinner.