lördag 26 april 2014

Grynets VM-fix #2 - Topless - Provhissad idag - imorgon ska det seglas

 Vi missade att spänna de genomgående lattorna men så var det också bara en provhissning. Toppen verkar faktiskt kunna fungera väl.
 Nästa steg är en något kortare kolmast med dubbla akterstag. ;-)
Jag valde att sätta märket på 13920 för att få lite marginal. Märket ska vi sänka lite till för att få ut de sista centimetrarna. Standard P=14550.

5 kommentarer:

  1. Vad anser du själv är det som har höjt er?

    SvaraRadera
  2. Den stora skillnaden till fockbåtarna kan nog delvis förklaras med att de har felaktiga djupgåenden. Höjda deplacement men standard djupgående...
    Dehlta och Grynet har korrigerade djupgåenden.

    SvaraRadera
  3. TK har kontaktat båtägare där det fanns standarddjup men ändrade viktuppgifter. bla. togs bort SRSv (där det förekom) men sen fick jag även höra att man har gjort korrigeringar utifrån viktändringar. ändrade djupgående ger dock endast nån eller några tusendelar.
    intressant är att vissa båtar kan vara lättare och har lägre uppmätt djupgående än Grynet.
    Då E-måttet blev större och P-måttet lite mindre så ökade troligtvis segelytan. en annan sak är väl att några tusendeler kommer från att SRSv-avdrag minskade något.

    SvaraRadera
  4. Problemet är med Dehler 34SV och Dehler 35 att djupet 1.95m hör ihop med vikten 5200kg. Efter det ändrades vikten till 5600kg men inte djupgåendet. De som då utgår ifrån tabellbåten får fel djupgående eftersom tabellbåten inte finns. Det gäller säkert fler båtar.

    Angående Grynets storsegel så är ökningen av E-mått från 4.38 rill 4.42 försumbar när det gäller yta jämfört med P=14550 till 13920.

    SvaraRadera
  5. det finns ju några SRSv-båtar där det inte heller går ihop med vikt och djupgående. Kolla gärna E5372 och E5003. utöver det har naturligtvis alla normala SRS-mätbrev angetts standarddjup. Sen vet jag ej om man hos TK har tagit hänsyn till felaktighet när man satt SRS-tal eller ej. Fick höra att så skulle vara fallet men kanske är det inte så eller bara för vissa båtar...

    intressant att skillnad i segelytan är försumbart. Hälften av höjningen borde ligger i att man minskat SRSv-bonus. men resten? ett försegel mer ska väl inte ge en sådan höjning?

    SvaraRadera