tisdag 6 december 2011

Hur kör ni med spinnaren?

När vi kör i chikanebanorna på danska sidan så har vi ibland när vi ska göra en gippsättning helt enkelt struntat i att sätta spinnakerbommen och kört korta benet flying. Anders Hansen menade ikväll att det inte var tillåtet.
Jag tyckte han skulle ge sig för matchracingfolket har ju en som ofta håller ut gajen.
Jag hotade med att lägga in det på bloggen om han inte gav med sig.
Han är ju då envis och min regelbok ligger i båten.
Vad gäller? Måste spinnakern ha bommen uppe?

24 kommentarer:

  1. KSR 50.2 Spinnakerbommer och spirbommar.
    Bara en spinnakerbom eller spirbom får användas utom vid gipp. När den används skall den vara fäst på den förligaste masten.

    dvs. bommen kan ligga kvar på däck om du vill, och bör så göra vid en gippsättning.

    Själva så seglar vi alltid utan bom sista 3-4 båtlängderna innan märket

    Du är välkommen ut i 606:an och praktisera detta när du har tid;)

    SvaraRadera
  2. Vi plockar alltid bommen först och kör flying sista biten och lovartsnertagning.
    Man får alltså köra ett helt ben utan bom.
    Vad gäller när det gäller att hålla ut gajen?

    SvaraRadera
  3. En kluring detta.
    Jag skulle svara ja men inte luta dig ut över relingen för att trycka ut gajen.

    Regel 50.2 säger man får ha men inte måste.
    Men å andra sidan får man inte trycka ut gajen med en anordning utanför skrovet,regel 50.3. Man kan då tänka sig att en person är en anordning men tolkningfall 4 ändrar detta, om regel 49(besättningsplacering) samt tolkningsfall 36 uppfylls.

    Ulf M-C

    SvaraRadera
  4. Eftersom ni har mantåg så får ni bara kortvarit ha bålen utanför mantåget, för att utföra en nödvändig uppgift. KSR 49.2

    SvaraRadera
  5. 49.2 gäller bålen men inte armar.
    Väl då kommer man inte ut lika långt...

    SvaraRadera
  6. Så här är det i SRS och jag vill minnas att det var det vi pratade om.

    C.4.4 SPINNAKER
    a) ANVÄNDNING
    En spinnaker:
    i) ska vara halsad till spinnakerbom utom vid sättning, gipp eller nedtagning.
    ii) ska inte spiras med spirbom.

    Envis blir man om man äter för många pepparkakor.. :-)

    SvaraRadera
  7. Inga begränsningar i DH
    3.1.11
    Spilere skal altid føres flyvende, dvs. ikke fastgjort til et stag (ERS F.1.6(a)(ii)). Sejlpinde er ikke tilladt i spilere.

    SvaraRadera
  8. Det intressanta är tolkningsfall 4 som tillåter att man håller i skotet utanför båten. Janne G

    SvaraRadera
  9. tydligen har SRS en hårdare regel än KSR

    SvaraRadera
  10. @Peter KSR måste alltid läsas tillsammans med klassregler

    SvaraRadera
  11. Är SRS en klassregel?

    SvaraRadera
  12. Klassregler SRS

    TRE VERSIONER AV SRS-REGLERNA

    SRS-reglerna består av tre versioner:
    Klassregler för Standardbåtar
    Klassregler för Klassbåtar
    Klassregler för Mätbrevsbåtar och SRSv

    Del I respektive Del III i de här dokumenten är lika.
    SRS-reglerna gäller som klassregler vid kappsegling enligt SRS-systemet.

    • Standardbåtar
    En standardbåt ska överensstämma med uppgifterna i båttypens båtdatablad förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse. En standardbåt ska överensstämma med det standardutförande som skrov, skrovbihang (till exempel köl och roder), inredning och rigg som båttypen levererats i, förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse. Det är inte tillåtet att ta bort inredningsdetaljer eller till exempel byta ut ett salongsbord mot ett lättare campingbord. Byte av roder med annan form eller profil är inte heller tillåtet. Sådana förändringar är dock tillåtna med SRS-mätbrev. I tveksamma fall kan man kontakta SRS-gruppen via SSF:s kansli.

    • Klassbåtar
    En klassbåt ska överensstämma med båttypens klassregler förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelser från dessa.

    • Mätbrevsbåtar
    En mätbrevsbåt är en båt som varken är en standardbåt eller en klassbåt. Båten definieras i mätbrevet och bedömning av SRS-talet görs baserat på båttyp, utrustning, prestandabedömning eller jämförelser med andra mätsystem, till exempel ORC-I och HN. Utförandet är fritt och i princip ”allt” kommer med i bedömningen, exempelvis: Code0, asymmetrisk spinnaker, utförande på köl, roder, skrov, inredning eller rigg, antal segel, svängköl. Även användning av både spinnaker och gennaker i en och samma tävling är möjligt, men beaktas i SRS-talet.


    Senast uppdaterad: 2011-12-07

    SvaraRadera
  13. @Jonas, jag vet det att klassregel och KSR måste läsas tillsammans. Jag tänkte inte heller på att SRS definiera ett undanvindsegel som spinnaker när det är halsat på bom och som gennaker när det är halsat på däck eller peke. Utan bom är seglet med andra ord inte definierad.

    Man kan ha detta i tanken nästa gång man går till segelmakaren...

    SvaraRadera
  14. OK har jag fattat det rätt så körs ett race efter KSR så får vi köra utan bom.
    Körs det efter KSR och DH så får vi köra utan bom.
    Körs det enligt KSR och SRS så ska bommen dit.
    Om jag kör en klassbåt som har en klassregel som tillåter att man kör utan bom och kör i en SRS-tävling? Vad är överordnat? SRS eller klassregeln?

    SvaraRadera
  15. klassregeln för klassen

    SvaraRadera
  16. Lite förtydligande

    Nedan gäller standarbåtar och mätbrevsbåtar

    C.4.4 SPINNAKER
    a) ANVÄNDNING
    En spinnaker:
    i) ska vara halsad till spinnakerbom utom vid sättning, gipp eller nedtagning.
    ii) ska inte spiras med spirbom.

    2012 års klassregler för SRS finns nu för nedladdning på SSF:s hemsida:
    http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/Klassregler

    KSR, definitionen Regel, d) "för en båt tävlande i handikapp- eller respitsystem, är det systemets regler klassregler"

    Tolkningsfall 4 Tolkningen görs att en tävlande är varken ett beslag eller en anordning

    SvaraRadera
  17. @JJ
    Vad det ekar nu.

    För övrigt.
    I klassreglerna för SRS Klassbåtar står det att det är klassbåtens klassregler som gäller.

    Tips från coachen!
    Läs och lär den regel som avses användas. Det gäller både seglare och arrangör.

    /Palle Kuling

    SvaraRadera
  18. Haha! Det var mer än kuling i den ironin. Ja, rent av storm och rå var den också... ;-D

    SvaraRadera
  19. Härligt med anonyma kommentarer

    SvaraRadera
  20. Lite off topic att reda ut gamla konflikter i tråden.

    SvaraRadera
  21. "Satt peke sitter" som vi med fast bogspröt säger. :-)
    Är det inte så att i Melges 24 får man inte dra ut peket förrän i rundningen enl. klassregel. Rätt eller fel.

    SvaraRadera
  22. helt rätt:

    C.11 BOAT HANDLING RULES
    C.11.1. Approaching a windward mark without the spinnaker set, the bowsprit shall not
    be extended until the bow of the boat has passed the mark. If for a wind shift,
    or any other reason, the spinnaker is flown on a 'windward ' leg, then the
    bowsprit shall be fully extended and the spinnaker set before the boat reaches
    the two hull length circle at a mark.
    C.11.2. When the bowsprit is extended the boat shall be in the process of a continuous
    hoist, or flying or dropping the spinnaker.
    C.11.3. The bowsprit shall be retracted at the first reasonable opportunity after
    rounding the leeward mark.

    SvaraRadera
  23. Tror att de flesta entypsbåtarna med utdragbart peke har liknade regler, säkerhets aspekt.

    SvaraRadera
  24. Nu ska gänget på Seaquest 36 få jobba.
    Slut med att köra med den ute.:-)

    SvaraRadera